Zenon Kowalski: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja przejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Image:Kowal2.jpg|thumb|right|300px|Źródło: [http://www.operalodz.com/subpage.php?id=21 http://www.operalodz.com] ]] | [[Image:Kowal2.jpg|thumb|right|300px|Źródło: [http://www.operalodz.com/subpage.php?id=21 http://www.operalodz.com] ]] | ||
− | |||
Śpiewak operowy (baryton), pochodzący z Olsztyna. | Śpiewak operowy (baryton), pochodzący z Olsztyna. | ||
− | |||
==Biografia== | ==Biografia== | ||
Linia 20: | Linia 18: | ||
http://www.operalodz.com/subpage.php?id=21 | http://www.operalodz.com/subpage.php?id=21 | ||
− | [[Category:Muzycy]] [[Category:Olsztyn]] [[Category:1971-1980]] | + | [[Category:Muzycy|Kowalski, Zenon]] [[Category:Olsztyn|Kowalski, Zenon]] [[Category:1971-1980|Kowalski, Zenon]] |
Wersja z 22:21, 2 lut 2011
Śpiewak operowy (baryton), pochodzący z Olsztyna.
Biografia
Naukę śpiewu rozpoczął w 1977 r. w olsztyńskiej Szkole Muzycznej I i II Stopnia im. Fryderyka Chopina, kontynuował ją w Akademii Muzycznej w Warszawie. Edukację tę ukończył w 1987 r. i niemal od razu zadebiutował na scenie, właśnie w naszym teatrze - partią Germonta w Traviacie Giuseppe Verdiego. Zaraz potem wystąpił w takich operach jak Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego (partia tytułowa) i w Ernanim Giuseppe Verdiego jako Don Carlos. Do chwili obecnej (2010 r.) pracuje jako solista Teatru Wielkiego w Łodzi. W ciągu ostatnich 20 lat odbył szereg zagranicznych tourneé, m.in. do Włoch, Niemiec, Holandii, Szwajcarii (z Teatrem Wielkim) oraz do Skandynawii i Stanów Zjednoczonych - na indywidualne koncerty. Jest doceniany nie tylko przez łódzką scenę i publiczność, ale również przez inne polskie sceny teatralne oraz realizatorów. Współpracował lub współpracuje z Operą Wrocławską, Operą Śląską, Teatrem Wielkim-Operą Narodową w Warszawie oraz Filharmonią Opolską i WOSPR w Katowicach.
Twórczość
Jako atuty artysty wymienia się „wspaniały, mocny głos, przejmujące aktorstwo” eksponowane w kolejnych kreacjach Kowalskiego. Jego głos zwraca uwagę „szlachetną barwą, nośnym brzmieniem i bogactwem odcieni emocjonalnych”, które podkreślają kreowane przez niego na scenie postaci.
W repertuarze ma wiele trudnych ról operowych: Escamilio w Carmen, tytułowy Kniaź Igor Borodina, Don Juan Mozarta i Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego, Henryk Ashton w Łucji z Lammermooru, Belcore w Napoju miłosnym, Walenty w Fauście, Alfio w Rycerskości wieśniaczej, Miecznik/Maciej w Strasznym dworze, Janusz w Halce, Dżares w Parii, Hrabia w Weselu Figara, Król w Mądrej, Marceli w Cyganerii, Sharples w Madame Butterfly, Scarpia w Tosce, Ricardo w Purytanach, Tonio w Pajacach, Arcykomtur w Konradzie Wallenrodzie, a także Amonastro w Aidzie, Renato w Balu maskowym, Ernani w Don Carlosie, Germont w Traviacie czy Luna w Trubadurze.
Nagrody i wyróżnienia
Wziął udział w kilku konkursach operowych. W 1986 r. zdobył II Nagrodę i Nagrodę Ministerstwa Spraw Zagranicznych za najlepsze wykonanie arii polskiej w konkursie Arii Operowych im. Jana Kiepury w Krynicy oraz I nagrody w kategorii solistów w międzynarodowym konkursie pieśni o tematyce morskiej w Katce (Finlandia). Był też laureatem Konkursu Wokalnego im. Adi Sari w Nowym Sączu. W 1999 r. wziął udział w Festiwalu Operowym w Wexfort (Irlandia), gdzie wystąpił w partii Macieja w „Strasznym dworze" Stanisława Moniuszki.
Bibliografia
- Wachowiec, Roman: I nagroda Collegium Musicum na konkursie w Katce : olsztyński sukces w Finlandii / Roman Fachowiec // „Gazeta Olsztyńska”. – 1986, nr 179, s. 1, 2.