Konkurs na Szmaciaki Mazurskie: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 1: Linia 1:
 
[[Image:szm.jpg|thumb|right|150px|<br>Źródło: Orynżyna, Janina: ''CPLiA na Ziemiach Północnych : sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego'' / tekst Janina Orynżyna, oprac. graf. Maria Radomska, fot. Tadeusz Jankowski, Alojzy Kuraczyk, Tadeusz Cichowicz. – Olsztyn: Muzeum Mazurskie, 1960.]]
 
[[Image:szm.jpg|thumb|right|150px|<br>Źródło: Orynżyna, Janina: ''CPLiA na Ziemiach Północnych : sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego'' / tekst Janina Orynżyna, oprac. graf. Maria Radomska, fot. Tadeusz Jankowski, Alojzy Kuraczyk, Tadeusz Cichowicz. – Olsztyn: Muzeum Mazurskie, 1960.]]
  
(1960 r.) - konkurs zorganizowany dla zespołu twórców ludowych w Wielbarku, zrzeszonych w miejscowym oddziale olsztyńskiej Spółdzielni „Sztuka Ludowa”
+
(1960 r.) - konkurs zorganizowany dla zespołu twórców ludowych w Wielbarku, zrzeszonych w miejscowym oddziale olsztyńskiej [[Spółdzielnia „Sztuka Ludowa”. Oddział w Wielbarku| Spółdzielni „Sztuka Ludowa”]]
  
 
==Organizator==
 
==Organizator==
Spółdzielnia „Sztuka Ludowa” w Olsztynie
+
[[Spółdzielnia „Sztuka Ludowa” w Olsztynie]]
  
  
Linia 17: Linia 17:
  
 
==Laureatki==
 
==Laureatki==
*Apolonia Dąbrowska
+
*[[Apolonia Dąbrowska]]
*Stefania Deptuła
+
*[[Stefania Deptuła]]
*Stanisława Gąska
+
*[[Stanisława Gąska]]
*Marianna Koziołek
+
*[[Marianna Koziołek]]
*Marianna Kozłowska
+
*[[Marianna Kozłowska]]
*Rozalia Roszczyk
+
*[[Rozalia Roszczyk]]
*Władysława Samsel
+
*[[Władysława Samsel]]
  
 
==Charakterystyka prac==
 
==Charakterystyka prac==
Linia 37: Linia 37:
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
 
 
#Orynżyna, Janina: ''CPLiA na Ziemiach Północnych : sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego'' / tekst Janina Orynżyna, oprac. graf. Maria Radomska, fot. Tadeusz Jankowski, Alojzy Kuraczyk, Tadeusz Cichowicz. – Olsztyn: Muzeum Mazurskie, 1960. – S. 8-9.
 
#Orynżyna, Janina: ''CPLiA na Ziemiach Północnych : sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego'' / tekst Janina Orynżyna, oprac. graf. Maria Radomska, fot. Tadeusz Jankowski, Alojzy Kuraczyk, Tadeusz Cichowicz. – Olsztyn: Muzeum Mazurskie, 1960. – S. 8-9.
  
 
[[Category:Sztuka ludowa]] [[Category:Rękodzieło]] [[Category:Powiat szczycieński]] [[Category:Powiat olsztyński]] [[Category:1945-1960]]
 
[[Category:Sztuka ludowa]] [[Category:Rękodzieło]] [[Category:Powiat szczycieński]] [[Category:Powiat olsztyński]] [[Category:1945-1960]]

Wersja z 15:32, 21 cze 2010


Źródło: Orynżyna, Janina: CPLiA na Ziemiach Północnych : sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego / tekst Janina Orynżyna, oprac. graf. Maria Radomska, fot. Tadeusz Jankowski, Alojzy Kuraczyk, Tadeusz Cichowicz. – Olsztyn: Muzeum Mazurskie, 1960.

(1960 r.) - konkurs zorganizowany dla zespołu twórców ludowych w Wielbarku, zrzeszonych w miejscowym oddziale olsztyńskiej Spółdzielni „Sztuka Ludowa”

Organizator

Spółdzielnia „Sztuka Ludowa” w Olsztynie


Założenia

  • kontynuacja tradycji rękodzielniczej Mazur
  • zachowanie umiejętności wykonywania tradycyjnych szmaciaków ornamentalnych
  • popularyzacja tradycyjnego rękodzieła tkalniczego, a szerzej – mazurskiej sztuki ludowej
  • prezentacja lokalnych twórców ludowych

Przebieg

W konkursie wzięły udział głównie Kurpianki z gminy Czarnie, dochodzące do zespołu twórców w Wielbarku. Rezultaty „rywalizacji” artystycznej podsumowano jako „wspaniałe i nieoczekiwane”</ref>Orynżyna, Janina, CPLiA na Ziemiach Północnych, sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego, Olsztyn, Muzeum Mazurskie, 1960, s. 8. </ref>: przyznano siedem nagród pierwszych z racji niezwykle wyrównanego oraz wysokiego poziomu artystycznego wykonanych prac konkursowych. Dzieła nagrodzonych artystek ludowych znajdują się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie oraz we wzorcowni CPLiA.

Laureatki

Charakterystyka prac

Tradycyjne mazurskie dywaniki-szmaciaki z ornamentem roślinnym, figuralnym i zwierzęcym oraz geometrycznym tworzono ze szmatek ciętych w wąskie paski i potem barwionych. Tak spreparowane paski ciągnęły wątek na osnowie pakulanej. Tradycyjne szmaciaki mazurskie charakteryzowała zgaszona kolorystyka [1] – tzw. „tradycyjna harmonia barw mazurskich” – natomiast rezultatem udziału w konkursie mieszkanek Kurpiów było powstanie dzieł w specyficznym, niepowtarzalnym stylu – wynikłym z połączenia dwóch tradycji i wizji artystycznych: Mazur i Kurpiów. Prace cechowało związanie z wyżej opisaną kolorystyką mazurską tradycyjnych barw charakterystycznych dla Kurpiów: kolorów żywych, wyrazistych, wręcz jaskrawych – odbijających od przytłumionego tła, a zarazem je podkreślających. Ornamenty nagrodzonych prac przypominały kurpiowskie wycinanki.

Wystawy

Przypisy

  1. Barwy złamane tworzono stosując osnowę odpowiednio barwioną i przeplatając ją wątkiem z pasków o intensywnym kolorze.



Bibliografia

  1. Orynżyna, Janina: CPLiA na Ziemiach Północnych : sztuka ludowa województw: olsztyńskiego i gdańskiego / tekst Janina Orynżyna, oprac. graf. Maria Radomska, fot. Tadeusz Jankowski, Alojzy Kuraczyk, Tadeusz Cichowicz. – Olsztyn: Muzeum Mazurskie, 1960. – S. 8-9.