Koncerty Fromborskie 1967: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 24: Linia 24:
  
 
==Recepcja==
 
==Recepcja==
Koncerty cieszyły się dużym zainteresowaniem publiczności i odbywały się w wypełnionej katedrze. Jeśli chodzi o poziom wykonawczy, „specjalna pochwała należy [Józefowi Chwedczukowi] się za przepiękny dobór głosów w ''Kanonie'' R. Schumana”<ref>Boehm Jan, ''Koncerty fromborskie'', „Warmia i Mazury”, 1967, nr 10, s. 19.</ref>. Za najlepiej wykonane w jego koncercie uznano również ''Passacaglia d-moll'' Buxtehudego i ''Fantazję chorałową nr 3 a-moll'' Francka<ref> Połom Stefan, ''Fromborskie recitale organowe'', „Głos Olsztyński”, 1967, nr 209, s. 7.</ref>. Natomiast w recitalu Leona Batora zwrócono uwagę na wykonanie utworów Bacha - ''Chorału e-moll'', ''Preludium i fugi a-moll'' oraz ''Preludium i fugi B-A-C-H'' Liszta<ref>Tamże.</ref>. [[Jan Boehm]] krytykował jednak użycie ruchomych figur i trąbki hiszpańskiej podczas koncertów jako obniżanie ich wartości muzycznej<ref> Boehm Jan, ''Czwarty w Polsce północnej'', „Słowo na Warmii i Mazurach”, 1967, nr 38, s. 1.</ref>.
+
Koncerty cieszyły się dużym zainteresowaniem publiczności i odbywały się w wypełnionej katedrze. Jeśli chodzi o poziom wykonawczy, „specjalna pochwała należy [[Józef Chwedczuk|Józefowi Chwedczukowi]]] się za przepiękny dobór głosów w ''Kanonie'' R. Schumana”<ref>Boehm Jan, ''Koncerty fromborskie'', „Warmia i Mazury”, 1967, nr 10, s. 19.</ref>. Za najlepiej wykonane w jego koncercie uznano również ''Passacaglia d-moll'' Buxtehudego i ''Fantazję chorałową nr 3 a-moll'' Francka<ref> Połom Stefan, ''Fromborskie recitale organowe'', „Głos Olsztyński”, 1967, nr 209, s. 7.</ref>. Natomiast w recitalu Leona Batora zwrócono uwagę na wykonanie utworów Bacha - ''Chorału e-moll'', ''Preludium i fugi a-moll'' oraz ''Preludium i fugi B-A-C-H'' Liszta<ref>Tamże.</ref>. [[Jan Boehm]] krytykował jednak użycie ruchomych figur i trąbki hiszpańskiej podczas koncertów jako obniżanie ich wartości muzycznej<ref> Boehm Jan, ''Czwarty w Polsce północnej'', „Słowo na Warmii i Mazurach”, 1967, nr 38, s. 1.</ref>.
 
<br>Sporo dyskusji wywołała sama koncepcja festiwalu. Postulowano m.in. zwiększenie liczby i częstotliwości koncertów, uwzględnienie w repertuarze muzyki polskiej oraz wzbogacenie go o muzykę wokalną i występy zespołu instrumentalnego.  
 
<br>Sporo dyskusji wywołała sama koncepcja festiwalu. Postulowano m.in. zwiększenie liczby i częstotliwości koncertów, uwzględnienie w repertuarze muzyki polskiej oraz wzbogacenie go o muzykę wokalną i występy zespołu instrumentalnego.  
  

Wersja z 14:02, 9 sie 2011

Pierwsze Koncerty Fromborskie – cykl recitali organowych zorganizowany w lipcu i w sierpniu 1967 r.

Opis

Organizatorzy:


W ramach pierwszych koncertów fromborskich odbyły się dwa recitale. Obydwaj wykonawcy zaprezentowali repertuar ułożony według tej samej zasady – prezentacja muzyki trzech epok: wczesnobarokowej, bachowskiej i romantycznej.
Tego samego roku w katedrze fromborskiej występował jeszcze Jan Jargoń (15 sierpnia) – jego koncert zorganizowały władze parafialne.

Program

  • Recital Józefa Chwedczuka (6 sierpnia)
    • Heinrich Scheideman
    • Dietrich Buxtehude
    • Jan Sebastian Bach
    • Franz Tunder
    • Robert Schumann
    • César Franck
  • Recital Leona Batora (20 sierpnia)
    • Nicolaus Bruhns
    • François Couperin
    • Jan Sebastian Bach
    • Franciszek Liszt
    • Feliks Nowowiejski

Recepcja

Koncerty cieszyły się dużym zainteresowaniem publiczności i odbywały się w wypełnionej katedrze. Jeśli chodzi o poziom wykonawczy, „specjalna pochwała należy Józefowi Chwedczukowi] się za przepiękny dobór głosów w Kanonie R. Schumana”[1]. Za najlepiej wykonane w jego koncercie uznano również Passacaglia d-moll Buxtehudego i Fantazję chorałową nr 3 a-moll Francka[2]. Natomiast w recitalu Leona Batora zwrócono uwagę na wykonanie utworów Bacha - Chorału e-moll, Preludium i fugi a-moll oraz Preludium i fugi B-A-C-H Liszta[3]. Jan Boehm krytykował jednak użycie ruchomych figur i trąbki hiszpańskiej podczas koncertów jako obniżanie ich wartości muzycznej[4].
Sporo dyskusji wywołała sama koncepcja festiwalu. Postulowano m.in. zwiększenie liczby i częstotliwości koncertów, uwzględnienie w repertuarze muzyki polskiej oraz wzbogacenie go o muzykę wokalną i występy zespołu instrumentalnego.

Bibliografia

  1. (k): Fromborskie koncerty organowe / (k) // „Słowo na Warmii i Mazurach”. – 1967, nr 30, s. 4.
  2. Boehm, Jan: Koncerty fromborskie / Jan Boehm. – Il. // „Warmia i Mazury”. – 1967, nr 10, s. 19.
  3. Boehm, Jan: Czwarty w Polsce północnej / Jan Boehm // „Słowo na Warmii i Mazurach”. – 1967, nr 38, s. 1.
  4. Połom, Stefan: Fromborskie recitale organowe / Stefan Połom ; fot. Andrzej Baturo. – Il. // „Głos Olsztyński”. – 1967, nr 209, s. 7.

Przypisy

  1. Boehm Jan, Koncerty fromborskie, „Warmia i Mazury”, 1967, nr 10, s. 19.
  2. Połom Stefan, Fromborskie recitale organowe, „Głos Olsztyński”, 1967, nr 209, s. 7.
  3. Tamże.
  4. Boehm Jan, Czwarty w Polsce północnej, „Słowo na Warmii i Mazurach”, 1967, nr 38, s. 1.