Otto Szulc: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja przejrzana]
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Image:Schulz.jpg|thumb|right|200px| <br>Źródło: P.N.: Izba Ottona Szulca. - Olsztyn: Wydawnictwo „Pojezierze”, [1970]]][[Image:Schulz1.jpg|thumb|right|200px|<br>Źródło: P.N.: Izba Ottona Szulca. - Olsztyn: Wydawnictwo „Pojezierze”, [1970]]]
+
[[Image:Schulz.jpg|thumb|right|200px|Źródło: P.N.: ''Izba Ottona Szulca''. - Olsztyn: Wydawnictwo „Pojezierze”, [1970]]][[Image:Schulz1.jpg|thumb|right|200px|Źródło: P.N.: ''Izba Ottona Szulca''. - Olsztyn: Wydawnictwo „Pojezierze”, [1970]]]
 
(1909-?) - rzeźbiarz ludowy (materiał: drewno - najczęściej lipowe i osikowe)
 
(1909-?) - rzeźbiarz ludowy (materiał: drewno - najczęściej lipowe i osikowe)
  
 
==Biografia==
 
==Biografia==
Urodzony w 1909 r. we wsi Surówka na Mazurach - w rodzinie o głęboko zakorzenionych tradycjach polskich. Od dzieciństwa uzdolniony w kierunku rzeźby i majsterkowania. Ukończył szkołę podstawową w Biskupcu, następnie kontynuował naukę w Węgorzewie. Jako młody człowiek zaczął podróżować po Niemczech i Holandii i podczas tej wędrówki – odkąd pamiętał zafascynowany dziełami sztuki ludowej jako „przeżytymi reliktami dawnych czasów” - zwiedzał liczne muzea (m.in. w Lipsku i Dreźnie)<ref>P.N., ''Izba Ottona Szulca'', Olsztyn, Wydawnictwo „Pojezierze”, [1970], s. 7.</ref>. Oglądane dzieła sztuki stały się dla rzeźbiarza inspiracją do własnej twórczości. Na początku lat 30-tych XX w. powrócił do kraju i zaczął tworzyć (wówczas jednak zajął się przede wszystkim malarstwem - rzeźbić zaczął później). Szulca określał siebie jako „kontynuatora pomnażającego spuściznę swoich mazurskich przodków o nowe wartościowe artystycznie wyroby” <ref>Dz. cyt., s. 7.</ref>.<br>
+
Urodzony w 1909 r. we wsi [[ewim:Surówka|Surówka]] na Mazurach - w rodzinie o głęboko zakorzenionych tradycjach polskich. Od dzieciństwa uzdolniony w kierunku rzeźby i majsterkowania. Ukończył szkołę podstawową w Biskupcu, następnie kontynuował naukę w Węgorzewie. Jako młody człowiek zaczął podróżować po Niemczech i Holandii i podczas tej wędrówki – odkąd pamiętał zafascynowany dziełami sztuki ludowej jako „przeżytymi reliktami dawnych czasów” - zwiedzał liczne muzea (m.in. w Lipsku i Dreźnie)<ref>P.N., ''Izba Ottona Szulca'', Olsztyn, Wydawnictwo „Pojezierze”, [1970], s. 7.</ref>. Oglądane dzieła sztuki stały się dla rzeźbiarza inspiracją do własnej twórczości. Na początku lat 30-tych XX w. powrócił do kraju i zaczął tworzyć (wówczas jednak zajął się przede wszystkim malarstwem - rzeźbić zaczął później). Szulc określał siebie mianem „kontynuatora pomnażającego spuściznę swoich mazurskich przodków o nowe wartościowe artystycznie wyroby” <ref>Dz. cyt., s. 7.</ref>.
  
 
==Twórczość==
 
==Twórczość==
Linia 10: Linia 10:
 
*Rzeźby drewniane
 
*Rzeźby drewniane
 
**Rzeźby figuratywne odnoszące się do codziennych czynności
 
**Rzeźby figuratywne odnoszące się do codziennych czynności
„Kobieta niosąca dziecko”, „Kobieta robi masło”, „Chłop rąbie drzewo”, „Zbieracz odpoczywający”, „Kobieta z opałką”, „Kobieta zbiera kapustę”, „Kobieta przy kopaniu ogródka”, „Para tańcząca w strojach ludowych”, „Dzieci wspinające się na drzewo”, „Pastuch z psem”, „Pierwszy chleb”, „Ala i As”, „Modląca się”, „Dziewczyna z pieskiem”, „Kobieta z bochenkiem dożynkowym”, „Kobieta z prosiakiem”, „Siewca”, „Człowiek wchodzący na komin”
+
''Kobieta niosąca dziecko'', ''Kobieta robi masło'', ''Chłop rąbie drzewo'', ''Zbieracz odpoczywający'', ''Kobieta z opałką'', ''Kobieta zbiera kapustę'', ''Kobieta przy kopaniu ogródka'', ''Para tańcząca w strojach ludowych'', ''Dzieci wspinające się na drzewo'', ''Pastuch z psem'', ''Pierwszy chleb'', ''Ala i As'', ''Modląca się'', ''Dziewczyna z pieskiem'', ''Kobieta z bochenkiem dożynkowym'', ''Kobieta z prosiakiem'', ''Siewca'', ''Człowiek wchodzący na komin''
 
**Świątki i motywy legendarne
 
**Świątki i motywy legendarne
„Św. Piotr z krzyżem”, „Rycerze na koniu”, „Anioł”, „Diabelskie skrzypce”, „Czarownica na miotle”, „Diabelskie skrzypce II”
+
''Św. Piotr z krzyżem'', ''Rycerze na koniu'', ''Anioł'', ''Diabelskie skrzypce'', ''Czarownica na miotle'', ''Diabelskie skrzypce II''
Prócz tego konstruował rzeźby ze sklejki, wikliny, sklejki i szkła, suporeksu („Kobieta niosąca I”, „Kobieta niosąca II”) oraz gipsu („Dziewczyna z gąską”, „Czerwony kapturek”, „Kobieta niosąca wodę”)
+
Prócz tego konstruował rzeźby ze sklejki, wikliny, sklejki i szkła, suporeksu (''Kobieta niosąca I'', ''Kobieta niosąca II'') oraz gipsu (''Dziewczyna z gąską'', ''Czerwony kapturek'', ''Kobieta niosąca wodę'')
 
*Sztuka użytkowa
 
*Sztuka użytkowa
„Lichtarz z palącymi fajkę”, „Lichtarz z żołędziami”, „Świecznik z żołędziami”, „Świecznik z parą wieśniaków”, „Świecznik z wiewiórkami II”, koszyczki, żyrandole, „Balon” element dekoracyjny<br>
+
''Lichtarz z palącymi fajkę'', ''Lichtarz z żołędziami'', ''Świecznik z żołędziami'', ''Świecznik z parą wieśniaków'', ''Świecznik z wiewiórkami II'', koszyczki, żyrandole, ''Balon'' - element dekoracyjny<br>
 
*Zabawki i modele
 
*Zabawki i modele
„Makieta kościółka i wieży ze Skansenu”, „Gołąb składany z elementów”
+
''Makieta kościółka i wieży ze Skansenu'', ''Gołąb składany z elementów''
 
*Malarstwo olejne
 
*Malarstwo olejne
 
**pejzaże
 
**pejzaże
„Pejzaż mazurski – wrzosy”, „Przystań Sorkwity”, „Krajobraz mazurski – Mojtyny”, „Biskupiec po wojnie”, „Biskupiec odbudowany”
+
''Pejzaż mazurski – wrzosy'', ''Przystań Sorkwity'', ''Krajobraz mazurski – Mojtyny'', ''Biskupiec po wojnie'', ''Biskupiec odbudowany''
 
**portrety
 
**portrety
„Kobieta z krowami”, „Trzej królowie”, „Sarny”
+
''Kobieta z krowami'', ''Trzej królowie'', ''Sarny''
 
**martwe natury
 
**martwe natury
„Martwa natura z kwiatami”, „Martwa natura z różami”, „Kompozycja kolorystyczna”
+
''Martwa natura z kwiatami'', ''Martwa natura z różami'', ''Kompozycja kolorystyczna''
  
 
==Muzeum ==
 
==Muzeum ==
W domu rzeźbiarza w Parlezie Małej (pow. biskupiecki) – urządzono niewielką izbę regionalną, czyli mini-muzeum twórczości Szulca. Powstaniu izby patronowało [[Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Pojezierze” w Olsztynie]].
+
W 1969 r. Szulc przekazał [[Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Pojezierze”| Stowarzyszeniu Społeczno-Kulturalnemu „Pojezierze”]] swoją chatę w [[ewim:Parleza Mała|Parlezie Małej]] wraz z rzeźbami oraz oryginalną szopkę mazurską. W domu rzeźbiarza  urządzono niewielką izbę regionalną, czyli mini-muzeum twórczości Szulca ([[Izba Regionalna Ottona Szulca]]).
  
 
==Wystawy==
 
==Wystawy==
Szulc wystawiał swoje prace na ekspozycjach sztuki ludowej w Olsztynie, Lublinie i Reszlu. Brał również udział w konkursach pamiątkarskich.
+
Szulc wystawiał swoje prace na ekspozycjach sztuki ludowej w [[ewim:Olsztyn|Olsztynie]], Lublinie i [[ewim:Reszel|Reszlu]]. Brał również udział w konkursach pamiątkarskich.
  
 
==Nagrody==
 
==Nagrody==
Linia 42: Linia 42:
 
#P.N.: ''Izba Ottona Szulca''. - Olsztyn: Wydawnictwo „Pojezierze”, [1970].
 
#P.N.: ''Izba Ottona Szulca''. - Olsztyn: Wydawnictwo „Pojezierze”, [1970].
  
[[Category:powiat biskupiecki]] [[Category:powiat węgorzewski]] [[Category:Artyści]] [[Category:Rzeźba]] [[Category:Sztuka ludowa]] [[Category:1945-1960]] [[Category:1961-1970]]
+
[[Category:Powiat olsztyński|Szulc,Otto]] [[Category:Biskupiec (gmina miejsko-wiejska)|Szulc,Otto]] [[Category:Rzeźbiarze|Szulc,Otto]] [[Category:Rzeźba|Szulc,Otto]] [[Category:Sztuka ludowa|Szulc,Otto]] [[Category:1945-1989|Szulc,Otto]]

Aktualna wersja na dzień 12:57, 7 sie 2014

Źródło: P.N.: Izba Ottona Szulca. - Olsztyn: Wydawnictwo „Pojezierze”, [1970]
Źródło: P.N.: Izba Ottona Szulca. - Olsztyn: Wydawnictwo „Pojezierze”, [1970]

(1909-?) - rzeźbiarz ludowy (materiał: drewno - najczęściej lipowe i osikowe)

Biografia

Urodzony w 1909 r. we wsi Surówka na Mazurach - w rodzinie o głęboko zakorzenionych tradycjach polskich. Od dzieciństwa uzdolniony w kierunku rzeźby i majsterkowania. Ukończył szkołę podstawową w Biskupcu, następnie kontynuował naukę w Węgorzewie. Jako młody człowiek zaczął podróżować po Niemczech i Holandii i podczas tej wędrówki – odkąd pamiętał zafascynowany dziełami sztuki ludowej jako „przeżytymi reliktami dawnych czasów” - zwiedzał liczne muzea (m.in. w Lipsku i Dreźnie)[1]. Oglądane dzieła sztuki stały się dla rzeźbiarza inspiracją do własnej twórczości. Na początku lat 30-tych XX w. powrócił do kraju i zaczął tworzyć (wówczas jednak zajął się przede wszystkim malarstwem - rzeźbić zaczął później). Szulc określał siebie mianem „kontynuatora pomnażającego spuściznę swoich mazurskich przodków o nowe wartościowe artystycznie wyroby” [2].

Twórczość

W swoich dziełach poruszał tematykę znaną z codzienności – portretował przede wszystkim przyrodę i życie wsi. Każdemu wizerunkowi jednak nadawał osobiste piętno. Przedstawiając własny świat - znanej dobrze wsi mazurskiej - wplatał w realia stare ludowe motywy dekoracyjne oraz wątki z legend i baśni. Jego sztuka stanowiła symbiozę tradycji i współczesności. Ogółem Szulc wyrzeźbił wiele drewniany figurek (w tym również świątków).
Innym, nie związanym ściśle z rzeźbą, zainteresowaniem Szulca jest mechanika. Artysta wykonał m.in. wielki stół zapełniony figurkami ludzi, zwierząt, modeli maszyn i zabudowań gospodarczych, które przy pomocy korby można było wprawić w ruch. To przestrzenny i ruchomy wizerunek tradycyjnych zajęć wiejskich, np. młocki, obrządku przy zwierzętach, obróbki lnu czy przędzenia.

  • Rzeźby drewniane
    • Rzeźby figuratywne odnoszące się do codziennych czynności

Kobieta niosąca dziecko, Kobieta robi masło, Chłop rąbie drzewo, Zbieracz odpoczywający, Kobieta z opałką, Kobieta zbiera kapustę, Kobieta przy kopaniu ogródka, Para tańcząca w strojach ludowych, Dzieci wspinające się na drzewo, Pastuch z psem, Pierwszy chleb, Ala i As, Modląca się, Dziewczyna z pieskiem, Kobieta z bochenkiem dożynkowym, Kobieta z prosiakiem, Siewca, Człowiek wchodzący na komin

    • Świątki i motywy legendarne

Św. Piotr z krzyżem, Rycerze na koniu, Anioł, Diabelskie skrzypce, Czarownica na miotle, Diabelskie skrzypce II Prócz tego konstruował rzeźby ze sklejki, wikliny, sklejki i szkła, suporeksu (Kobieta niosąca I, Kobieta niosąca II) oraz gipsu (Dziewczyna z gąską, Czerwony kapturek, Kobieta niosąca wodę)

  • Sztuka użytkowa

Lichtarz z palącymi fajkę, Lichtarz z żołędziami, Świecznik z żołędziami, Świecznik z parą wieśniaków, Świecznik z wiewiórkami II, koszyczki, żyrandole, Balon - element dekoracyjny

  • Zabawki i modele

Makieta kościółka i wieży ze Skansenu, Gołąb składany z elementów

  • Malarstwo olejne
    • pejzaże

Pejzaż mazurski – wrzosy, Przystań Sorkwity, Krajobraz mazurski – Mojtyny, Biskupiec po wojnie, Biskupiec odbudowany

    • portrety

Kobieta z krowami, Trzej królowie, Sarny

    • martwe natury

Martwa natura z kwiatami, Martwa natura z różami, Kompozycja kolorystyczna

Muzeum

W 1969 r. Szulc przekazał Stowarzyszeniu Społeczno-Kulturalnemu „Pojezierze” swoją chatę w Parlezie Małej wraz z rzeźbami oraz oryginalną szopkę mazurską. W domu rzeźbiarza urządzono niewielką izbę regionalną, czyli mini-muzeum twórczości Szulca (Izba Regionalna Ottona Szulca).

Wystawy

Szulc wystawiał swoje prace na ekspozycjach sztuki ludowej w Olsztynie, Lublinie i Reszlu. Brał również udział w konkursach pamiątkarskich.

Nagrody

Za całokształt twórczości rzeźbiarz otrzymał w Ministerstwie Kultury i Sztuki nagrodę. Był też laureatem nagrody wojewódzkiej za osiągnięcia w twórczości ludowej.

Przypisy

  1. P.N., Izba Ottona Szulca, Olsztyn, Wydawnictwo „Pojezierze”, [1970], s. 7.
  2. Dz. cyt., s. 7.

Bibliografia

  1. Otto Szulc. – Olsztyn: Oficyna „Pojezierze”, [1970?]. (dokument życia społecznego)
  2. P.N.: Izba Ottona Szulca. - Olsztyn: Wydawnictwo „Pojezierze”, [1970].