Relikwiarz św. Jerzego z kościoła pw. św. Jerzego w Elblągu: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
 
 
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
[[Image: reliwiarz_jerzy_elblag_1.jpg|thumb|right|250px|Źródło: [http://www.elblag-moje-miasto.pl/jerzy.htm www.elblag-moje-miasto.pl] ]]
 
 
 
XV-wieczny zabytek złotniczej sztuki sakralnej z [[Kościół pw. św. Jerzego w Elblągu|kościoła pw. św. Jerzego w Elblągu]].
 
XV-wieczny zabytek złotniczej sztuki sakralnej z [[Kościół pw. św. Jerzego w Elblągu|kościoła pw. św. Jerzego w Elblągu]].
  
Linia 14: Linia 12:
 
==Ciekawostki==
 
==Ciekawostki==
 
*Relikwiarz św. Jerzego z kościoła św. Jerzego w Elblągu posiada wiele cech wspólnych z [[Relikwiarz św. Jerzego z kościoła pw. św. Mikołaja w Elblągu|relikwiarzem św. Jerzego z kościoła św. Mikołaja w Elblągu]], datowanym na około 1480 rok. Część badaczy przypuszcza, że pierwszy stanowił wzór do stworzenia drugiego. <ref>P. Pieper, ''Die silbernen St. Georgfiguren aus Elbing, Festschrift fur Erich Meyer'', Hamburg 1959, s. 93-105, il. 2-4.</ref>
 
*Relikwiarz św. Jerzego z kościoła św. Jerzego w Elblągu posiada wiele cech wspólnych z [[Relikwiarz św. Jerzego z kościoła pw. św. Mikołaja w Elblągu|relikwiarzem św. Jerzego z kościoła św. Mikołaja w Elblągu]], datowanym na około 1480 rok. Część badaczy przypuszcza, że pierwszy stanowił wzór do stworzenia drugiego. <ref>P. Pieper, ''Die silbernen St. Georgfiguren aus Elbing, Festschrift fur Erich Meyer'', Hamburg 1959, s. 93-105, il. 2-4.</ref>
 +
 +
==Zobacz też==
 +
*[[Kościół pw. św. Jerzego w Elblągu]]
 +
*[[Kościół pw. Trzech Króli w Elblągu]]
 +
*[[ewim:Emil Höpner|Emil Höpner]]
 +
*[[Kościół pw. Św. Ducha w Elblągu]]
 +
*[[Kościół pw. Bożego Ciała w Elblągu]]
 +
*[[Kościół pw. Najświętszej Marii Panny w Elblągu]]
 +
*[[Katedra pw. św. Mikołaja w Elblągu]]
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
Linia 22: Linia 29:
 
#Szczepkowska-Naliwajek, Kinga: ''Złotnictwo gotyckie Pomorza Gdańskiego, Ziemi Chełmińskiej i Warmii'' / Kinga Szczepkowska-Naliwajek. - Wrocław : Ossolineum, 1987. - S. 191-192.
 
#Szczepkowska-Naliwajek, Kinga: ''Złotnictwo gotyckie Pomorza Gdańskiego, Ziemi Chełmińskiej i Warmii'' / Kinga Szczepkowska-Naliwajek. - Wrocław : Ossolineum, 1987. - S. 191-192.
  
==Zobacz też==
+
==Linki==
 
*''Bractwo świętego Jerzego'', materiał na stronie [http://www.elblag-moje-miasto.pl/jerzy.htm www.elblag-moje-miasto.pl]
 
*''Bractwo świętego Jerzego'', materiał na stronie [http://www.elblag-moje-miasto.pl/jerzy.htm www.elblag-moje-miasto.pl]
  
[[Category:Rzemiosło artystyczne]]
+
[[Category:Rzemiosło artystyczne]][[Category:Przedmioty sakralne]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Elbląg]]  
 
[[Category:Elbląg]]  
 
[[Category:1401-1500]]
 
[[Category:1401-1500]]

Aktualna wersja na dzień 10:36, 2 wrz 2015

XV-wieczny zabytek złotniczej sztuki sakralnej z kościoła pw. św. Jerzego w Elblągu.

Historia

Dzieło powstało około 1475 roku. Relikwiarz został ukryty około 1520 roku lub w czasie zarazy w 1564 roku w zamurowanej niszy kościoła św. Jerzego w Elblągu. Odnaleziono go wraz z innymi srebrami w 1652 roku. Do 1773 roku przechowywany był w elbląskim kościele Trzech Króli. Następnie został sprzedany Christianowi Gottliebowi Wulffowi, przełożonemu tego kościoła. Relikwiarz znajdował się w posiadaniu jego rodziny przynajmniej do 1826 roku. Po tym okresie był własnością Ferdynanda Kamińskiego, radcy sądowego w Elblągu. W tym czasie naprawiał go i oczyszczał złotnik z Elbląga Emil Höpner. W 1878 roku został ofiarowany przez Alberta Katza ze Zgorzelca do Kunstgewerbemuseum w Berlinie.

Opis

Relikwiarz został wykonany ze srebra, częściowo złoconego. Jego wysokość wynosi 30,5 cm. Obiekt waży 957 gram. Część badaczy uznaje relikwiarz za dzieło elbląskich złotników z końca XV wieku.[1] Odmiennego zdania jest O. von Falke, datujący dzieło na 1470 rok i przypisujący autorstwo lubeckiemu rzeźbiarzowi Berntowi Notke.[2] Przypuszcza się też, że dzieło pochodzić może z innych regionów Niemiec lub Niderlandów. Na tarczy św. Jerzego znajduje się wyryty monogram C.G. W., prawdopodobnie dodany około 1773 roku, wskazujący na Christiana Gottlieba Wulffa. W tym miejscu zachowała się także inskrypcja: E. Hoepner Elbing 1876, natomiast na spodzie napis określający wagę przedmiotu.

Charakterystyka

Podstawą relikwiarza jest kolista platforma w kształcie pagórka (pierwotnie emaliowanego) otoczonego wiklinowym płotkiem. Zdobią go niewielkie figurki nagich mężczyzn w trakcie polowania, smoki, czaszki i kości. Z przodu podstawy widnieje okrągłe naczynie na relikwie, otoczone ażurową koronką, perełkowaniem, gałązkami i rozetkami. Platforma wsparta jest na trzech nóżkach w kształcie figur tzw. dzikich mężów na splątanych gałązkach ostu. Wierzchołek pagórka pokrywa ciało konającego smoka przebitego dwukrotnie włócznią przez św. Jerzego. Postać rycerza w norymberskiej zbroi ukazana została w półobrocie, z prawą ręką wzniesioną, trzymającą grawerowaną szablę typu tureckiego. Głowę świętego zdobi wieniec z gałązek i granat. U pasa zwisa mu mieszek oraz pochwa od szabli. Ujętą w lewej ręce tarczę z wyrytym herbem św. Jerzego trzyma także w pysku smok.

Ciekawostki

Zobacz też

Przypisy

  1. E. von Czihak, Der Schatz der S. Georgbruderschaft zu Elbing, „Zeitschrift fur bildende Kunst”, Neue Folge. T. I (1901), s. 128 ; K. H. Clasen, Elbing, Berlin 1931, s. 14, il. 24.
  2. O. von Falke, Die zwei Georgs-Statuetten aus Elbing, „Pantheon”, T. III (1929), s. 263-264.
  3. P. Pieper, Die silbernen St. Georgfiguren aus Elbing, Festschrift fur Erich Meyer, Hamburg 1959, s. 93-105, il. 2-4.

Bibliografia

  1. Pieper, P.: Die silbernen St. Georgfiguren aus Elbing, Festschrift fur Erich Meyer / P. Pieper. - Hamburg 1959. - S. 93-105.
  2. Szczepkowska-Naliwajek, Kinga: Złotnictwo gotyckie Pomorza Gdańskiego, Ziemi Chełmińskiej i Warmii / Kinga Szczepkowska-Naliwajek. - Wrocław : Ossolineum, 1987. - S. 191-192.

Linki