Portret Amalii zu Solms-Braunfels z zamku w Pasłęku: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
(Utworzył nową stronę „XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z zamku w Pasłęku. [[Image: portret_amalia_solms_paslek.jpg|thumb|right|250px|Źródło: M. Bartoś, ''M…”)
 
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z [[Zamek w Pasłęku|zamku w Pasłęku]].
 
XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z [[Zamek w Pasłęku|zamku w Pasłęku]].
 
[[Image: portret_amalia_solms_paslek.jpg|thumb|right|250px|Źródło: M. Bartoś, ''Muzeum im. Johanna Gottfrieda Herdera w Morągu'', Olsztyn 2009, s. 25.]]
 
 
[[Image: portret_amalia_solms_paslek_2.jpg|thumb|right|250px|Źródło: ''Portret holenderski'', Olsztyn 1993, s. 71.]]
 
  
 
==Historia==
 
==Historia==
Linia 13: Linia 9:
 
==Charakterystyka==
 
==Charakterystyka==
 
Portret przedstawia Amalię zu Solms-Braunfels, urodzoną w 1602 roku, zmarłą w 1675 roku, córkę Johana Albrechta zu Solms-Braunfels i Agnes van Sayn-Wittgenstein, od 1625 roku małżonkę księcia Orańskiego Fryderyka Henryka.<ref>Amalia wraz z mężem są przodkami obecnie panującej królewskiej rodziny w Holandii.</ref> Kobieta z obrazu, należąca do postaci wpływowych na ówczesnych dworach Europy, to także rodzona siostra [[Portret Urszuli Dohny z pałacu w Markowie|Urszuli zu Solms-Braunfels]], z pruskiej linii rodu Dohnów.
 
Portret przedstawia Amalię zu Solms-Braunfels, urodzoną w 1602 roku, zmarłą w 1675 roku, córkę Johana Albrechta zu Solms-Braunfels i Agnes van Sayn-Wittgenstein, od 1625 roku małżonkę księcia Orańskiego Fryderyka Henryka.<ref>Amalia wraz z mężem są przodkami obecnie panującej królewskiej rodziny w Holandii.</ref> Kobieta z obrazu, należąca do postaci wpływowych na ówczesnych dworach Europy, to także rodzona siostra [[Portret Urszuli Dohny z pałacu w Markowie|Urszuli zu Solms-Braunfels]], z pruskiej linii rodu Dohnów.
Postać ukazana została na oliwkowym tle, do pasa, w pozycji en trois quarts. Kobieta ubrana jest w jasną popielatą suknię o bogatym wzorze kwiatowym, utrzymanym w kolorystyce czerwonej i zielonej. Motyw to najprawdopodobniej stylizowane gałązki i owoce granatu. Całość stroju dopełniają koronkowe mankiety oraz szeroki kołnierz, a także zione wstążki zawiązane z przodu sukni. Twarz arystokratki o jasnej, lekko różowej karnacji i błękitnych oczach, otaczają jasne, mocno kręcone włosy sięgające pasa. Na głowie ma upięty długi, układający się dekoracyjnie, jasnoszary welon. W prawej dłoni kobieta trzyma klejnot wiszący na cienkim łańcuszku, zawieszonym na sznurze pereł u szyi. Pozostałe klejnoty to perłowe kolczyki oraz wysadzane kamieniami szlachetnymi bransolety na obu nadgarstkach. Lewą dłonią Amalia odgarnia delikatnie loki.
+
Postać ukazana została na oliwkowym tle, do pasa, w pozycji en trois quarts. Kobieta ubrana jest w jasną popielatą suknię o bogatym wzorze kwiatowym, utrzymanym w kolorystyce czerwonej i zielonej. Motyw to najprawdopodobniej stylizowane gałązki i owoce granatu. Całość stroju dopełniają koronkowe mankiety oraz szeroki kołnierz, a także zielone wstążki zawiązane z przodu sukni. Twarz arystokratki o jasnej, lekko różowej karnacji i błękitnych oczach, otaczają jasne, mocno kręcone włosy sięgające pasa. Na głowie ma upięty długi, układający się dekoracyjnie, jasnoszary welon. W prawej dłoni kobieta trzyma klejnot wiszący na cienkim łańcuszku, zawieszonym na sznurze pereł u szyi. Pozostałe klejnoty to perłowe kolczyki oraz wysadzane kamieniami szlachetnymi bransolety na obu nadgarstkach. Lewą dłonią Amalia odgarnia delikatnie loki.
  
 
==Ciekawostki==
 
==Ciekawostki==
Linia 26: Linia 22:
 
#Wróblewska, Kamila: ''Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku'' / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Pojezierze, 1978. - S. 34, il. 44.  
 
#Wróblewska, Kamila: ''Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku'' / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Pojezierze, 1978. - S. 34, il. 44.  
 
[[Category:Malarstwo]]
 
[[Category:Malarstwo]]
[[Category:Dzieła plastyczne]]
+
[[Category:Obrazy]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Powiat elbląski]]  
 
[[Category:Powiat elbląski]]  
 
[[Category:1601-1700]]
 
[[Category:1601-1700]]

Aktualna wersja na dzień 10:58, 17 wrz 2015

XVII-wieczny zabytek sztuki malarskiej z zamku w Pasłęku.

Historia

Obraz został namalowany w I połowie XVII wieku, około 1625 roku, przez nieznanego z nazwiska malarza holenderskiego. Do 1945 roku znajdował się w Pasłęku. Obecnie stanowi jeden z eksponatów w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Można go oglądać w morąskim oddziale muzeum.

Opis

Obraz został wykonany techniką olejną na płótnie. Jego wymiary to: 66 x 70 cm. Na odwrocie zachował się napis: „prin la comtesse d Orange nec...”. Portret był poddany zabiegom konserwatorskim w 1982 roku, prowadzonym przez Zofię Wolniewicz z Torunia.

Charakterystyka

Portret przedstawia Amalię zu Solms-Braunfels, urodzoną w 1602 roku, zmarłą w 1675 roku, córkę Johana Albrechta zu Solms-Braunfels i Agnes van Sayn-Wittgenstein, od 1625 roku małżonkę księcia Orańskiego Fryderyka Henryka.[1] Kobieta z obrazu, należąca do postaci wpływowych na ówczesnych dworach Europy, to także rodzona siostra Urszuli zu Solms-Braunfels, z pruskiej linii rodu Dohnów. Postać ukazana została na oliwkowym tle, do pasa, w pozycji en trois quarts. Kobieta ubrana jest w jasną popielatą suknię o bogatym wzorze kwiatowym, utrzymanym w kolorystyce czerwonej i zielonej. Motyw to najprawdopodobniej stylizowane gałązki i owoce granatu. Całość stroju dopełniają koronkowe mankiety oraz szeroki kołnierz, a także zielone wstążki zawiązane z przodu sukni. Twarz arystokratki o jasnej, lekko różowej karnacji i błękitnych oczach, otaczają jasne, mocno kręcone włosy sięgające pasa. Na głowie ma upięty długi, układający się dekoracyjnie, jasnoszary welon. W prawej dłoni kobieta trzyma klejnot wiszący na cienkim łańcuszku, zawieszonym na sznurze pereł u szyi. Pozostałe klejnoty to perłowe kolczyki oraz wysadzane kamieniami szlachetnymi bransolety na obu nadgarstkach. Lewą dłonią Amalia odgarnia delikatnie loki.

Ciekawostki

  • Amalia była bliską przyjaciółką księcia Bogusława Radziwiłła, który przebywał na zamku w Pasłęku w 1656 roku.

Przypisy

  1. Amalia wraz z mężem są przodkami obecnie panującej królewskiej rodziny w Holandii.

Bibliografia

  1. Wróblewska, Kamila: Dawny portret w zbiorach Muzeum Mazurskiego / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Muzeum Mazurskie, 1965. - S. 36, il. 40.
  2. Bartoś Magdalena, Wróblewska Kamila: Portret holenderski / Magdalena Bartoś, Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Muzeum Warmii i Mazur, 1993. - S. 24, il. 18.
  3. Wróblewska, Kamila: Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Pojezierze, 1978. - S. 34, il. 44.