Studencki Teatr Kandelabr: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja przejrzana] |
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 12: | Linia 12: | ||
Od początku siłą napędową zespołu była poezja. Charakterystyczna i znacząca była sama nazwa teatru „Kandelabr”, czyli świecznik stojący, który znany był już w starożytności. Przedmiot ten związany ze światłem i jego wielowątkową symboliką, często pojawiał się w poetyckich przedstawieniach zespołu „Kandelabr”. Będąc teatrem amatorskim, poddawanym jednak szerszej konfrontacji, trwał przez wiele lat i nie podzielił losów innych zespołów, które rozpadały się po jednej lub dwóch premierach. Jak już wspomniano wcześniej, w tym zespole teatralnym pracowali nie tylko studenci z Kortowa, lecz także uczniowie szkół średnich z Olsztyna oraz studenci i absolwenci innych uczelni. | Od początku siłą napędową zespołu była poezja. Charakterystyczna i znacząca była sama nazwa teatru „Kandelabr”, czyli świecznik stojący, który znany był już w starożytności. Przedmiot ten związany ze światłem i jego wielowątkową symboliką, często pojawiał się w poetyckich przedstawieniach zespołu „Kandelabr”. Będąc teatrem amatorskim, poddawanym jednak szerszej konfrontacji, trwał przez wiele lat i nie podzielił losów innych zespołów, które rozpadały się po jednej lub dwóch premierach. Jak już wspomniano wcześniej, w tym zespole teatralnym pracowali nie tylko studenci z Kortowa, lecz także uczniowie szkół średnich z Olsztyna oraz studenci i absolwenci innych uczelni. | ||
+ | |||
+ | ST Kandelabr w ciągu swej działalności w latach 60. i 70. przygotował piętnaście premier. Początkowo udawało się realizować nawet dwa widowiska w ciągu roku. Nie wszystkie spektakle należy uznać za w pełni udane, ale również zespoły zawodowe wystawiają widowiska lepsze i gorsze. Trzeba także wziąć pod uwagę środowisko, w którym „Kandelabrowi” przyszło działać. Wyższa Szkoła Rolnicza nie mogła mieć głęboko zakorzenionej tradycji humanistycznej, bo powołana została do innych celów, a więc już od początku ten zespół napotykał na większe trudności niż inne teatry w Polsce. Dodatkowym problemem był brak własnej sali. Kiedy w końcu zespół otrzymał małą salkę w piwnicach Nowej Zootechniki okazało się, że miejsc było mało, a przed salką gromadził się tłum czekających. Na premiery przybywali Jego Magnificencja Rektor, władze Olsztyna, profesorowie i młodzież, zarówno z Kortowa, jak i z miasta. Znany dobrze w tamtych czasach krytyk teatralny [[Janusz Segiet]] napisał – „Podobno miasto zna lepiej „Kandelabr” niż kortowska uczelnia”. Wydaje się, że duża popularność „Kandelabra” w środowisku olsztyńskim wiązała się również z tym, że środki masowego przekazu w tamtych czasach dostarczały znacznie mniej różnego rodzaju rozrywek niż dziś oraz, że życie toczyło się znacznie wolniej. Szkoda, że poezja, która mówi po prostu o życiu, więc dotyczy nas wszystkich, jest dziś praktycznie nieobecna w mediach. | ||
==Aktorzy== | ==Aktorzy== | ||
− | Wśród wielu nazwisk osób, które przyczyniły się do rozwoju tego teatru, można między innymi wymienić: Krystynę Alakrytską, | + | Wśród wielu nazwisk osób, które przyczyniły się do rozwoju tego teatru, można między innymi wymienić: |
+ | *Krystynę Alakrytską, | ||
*Jolantę Grzybównę, | *Jolantę Grzybównę, | ||
*Grażynę Korytkowską, | *Grażynę Korytkowską, | ||
Linia 50: | Linia 53: | ||
*Remigiusza Dobkowskiego, | *Remigiusza Dobkowskiego, | ||
*Karoly M. Pintera (Węgra studiującego w Kortowie) | *Karoly M. Pintera (Węgra studiującego w Kortowie) | ||
− | *Stanisława Weidnera (wieloletniego kierownika, a jednocześnie aktora). | + | *[[ewim:Stanisław Weidner|Stanisława Weidnera]] (wieloletniego kierownika, a jednocześnie aktora). |
==Reżyserzy== | ==Reżyserzy== | ||
Linia 65: | Linia 68: | ||
*[[Aleksander Trembicki]], | *[[Aleksander Trembicki]], | ||
*[[Remigiusz Dobkowski]], | *[[Remigiusz Dobkowski]], | ||
− | *[[Stanisław Weidner]] | + | *[[ewim:Stanisław Weidner|Stanisław Weidner]] |
*[[Piotr Palich]]. | *[[Piotr Palich]]. | ||
Linia 77: | Linia 80: | ||
*[[Franciszek Sokołowski]] (pianino) | *[[Franciszek Sokołowski]] (pianino) | ||
*[[Mieczysław Goras]] (skrzypce). | *[[Mieczysław Goras]] (skrzypce). | ||
− | |||
− | |||
==Nagrody== | ==Nagrody== |
Aktualna wersja na dzień 09:31, 19 paź 2020
Teatr studencki z Olsztyna, swoją aktywność rozpoczął w 1966 roku i działał przez około dziesięć lat.
Spis treści
Założenie Teatru
Powstał w Kortowie przy Wyższej Szkole Rolniczej w Olsztynie. Stałą siedzibą teatru, otrzymaną po kilku latach starań, była sala piwniczna budynku „Nowej Zootechniki”. Ze względu na zainteresowania członków grupy poezją, początkowa nazwa zespołu brzmiała – „Studencki Teatrzyk Poezji „Kandelabr”. Założycielami Teatru Studenckiego Kandelabr byli: Jerzy Romańczuk i Aleksander Trembicki z Wydziału Rolniczego oraz Krzysztof Panasik z Wydziału Zootechnicznego. Warto podkreślić, że w „Kandelabrze” pracowali nie tylko studenci z Kortowa, ale również studenci ze Studium Nauczycielskiego w Olsztynie, które zostało przekształcone w 1969 roku w Wyższą Szkołę Nauczycielską. W późniejszym czasie dołączyli również młodzi pracownicy obu olsztyńskich uczelni. Wokół „Kandelabra” grupowali się także niestudenci i w tej grupie najważniejszą rolę odegrali uzdolnieni uczniowie olsztyńskich szkół średnich. W związku z tym, że recytacja i znalezienie właściwej formy przekazu stanowiły o sukcesie zespołu, pozyskanie dobrych recytatorów z całego dostępnego środowiska było jednym z najważniejszych zadań młodego teatru. W ten sposób „Kandelabr” stał się instytucją integrującą różne olsztyńskie środowiska. Zespół nie był ustabilizowany, studenci przychodzili i odchodzili z „Kandelabra”. Na dłużej związani byli z zespołem tylko niektórzy młodzi pracownicy uczelni, absolwenci i młodzież spoza uczelni.
Spektakle
Wśród 15 premier „Kandelabra” dominowały spektakle poetyckie. Działalność studenckiego teatru rozpoczął poetycki montaż tekstów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego „W leśniczówce”, autorstwa i reżyserii Romana Metzlera, aktora Olsztyńskiego Teatru im. Stefana Jaracza. Spektakl zdobył w 1966 roku I miejsce na III Ogólnopolskim Festiwalu Poezji Gałczyńskiego w Szczecinie oraz Nagrodę Meluzyny w Rzeszowie. Był to wybór wierszy powstałych na Mazurach - pełnych zachwytu nad tą krainą. Po pierwszych sukcesach studenckiego teatru sięgnięto jeszcze raz do poezji Gałczyńskiego w programie pt. „W kawiarni recytatora”. W kolejnych programach poetyckich przedstawiano: poezję Władysława Broniewskiego, „Ikonostas” Jerzego Harasymowicza, fragmenty „Kwiatów polskich” Juliana Tuwima oraz Harasymowicza „Noc Świętojańską”. Zaprezentowano również poezję Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i Bolesława Leśmiana – „Serapion i Thais”, „Kwiaty miłości i zła” (F. Arrabala) oraz „Na wieży Babel” – widowisko poetyckie o miłości według M. Hillar, W. Szymborskiej, S. Grochowiaka, M. Ośmiałowskiego i T. Różewicza.
Dużym wyzwaniem było wystawienie „Naszej małej stabilizacji”, spektaklu o rozbudowanej teatralności, pod kierownictwem artystycznym Henryka Tadeusza Czarneckiego z Warszawy. Spektakl został dobrze przyjęty przez środowisko olsztyńskie. Warto wspomnieć, że „Kandelabr” występował wtedy gościnnie na scenie „Margines” Teatru im. S. Jaracza, dał też kilka przedstawień w Domu Stowarzyszeń Twórczych. Pewnym wyjątkiem było również wystawienie spektaklu w reżyserii Jerzego Korejwy z Wydziału Geodezji, zatytułowanego „Mówimy do was” – montażu poezji wietnamskiej. Należy podkreślić, że wspomniany spektakl został wyróżniony III nagrodą na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Studenckich „Start 70” w Częstochowie, który był pierwszym ogólnopolskim przeglądem konkursowym młodych studenckich zespołów teatralnych. Zespół Kandelabr podjął także próbę kabaretową - „Fraszkobranie”. Spektakl reżyserował Jerzy Romańczuk. Było to przedstawienie pełne humoru i miało ciekawą oprawę muzyczną. Bardzo interesujące były także rekwizyty: czarne meloniki, parasole, ekstrawaganckie stroje oraz aniołek pląsający po scenie i między widzami. Wykonawcy dysponowali dobrymi głosami, a muzycy sprawnie wiązali w całość poszczególne części programu. Ogólnie „Fraszkobranie” się podobało, choć krytycy zarzucali brak płci pięknej, co ich zdaniem mogło znacznie ubarwić spektakl. Ostatnie premiery teatru z Kortowa to „Serdeczny stary człowiek” – Krystyny Miłobędzkiej i „Wyszedł z domu” – Tadeusza Różewicza (premiera 15, w marcu 1974r.).
Od początku siłą napędową zespołu była poezja. Charakterystyczna i znacząca była sama nazwa teatru „Kandelabr”, czyli świecznik stojący, który znany był już w starożytności. Przedmiot ten związany ze światłem i jego wielowątkową symboliką, często pojawiał się w poetyckich przedstawieniach zespołu „Kandelabr”. Będąc teatrem amatorskim, poddawanym jednak szerszej konfrontacji, trwał przez wiele lat i nie podzielił losów innych zespołów, które rozpadały się po jednej lub dwóch premierach. Jak już wspomniano wcześniej, w tym zespole teatralnym pracowali nie tylko studenci z Kortowa, lecz także uczniowie szkół średnich z Olsztyna oraz studenci i absolwenci innych uczelni.
ST Kandelabr w ciągu swej działalności w latach 60. i 70. przygotował piętnaście premier. Początkowo udawało się realizować nawet dwa widowiska w ciągu roku. Nie wszystkie spektakle należy uznać za w pełni udane, ale również zespoły zawodowe wystawiają widowiska lepsze i gorsze. Trzeba także wziąć pod uwagę środowisko, w którym „Kandelabrowi” przyszło działać. Wyższa Szkoła Rolnicza nie mogła mieć głęboko zakorzenionej tradycji humanistycznej, bo powołana została do innych celów, a więc już od początku ten zespół napotykał na większe trudności niż inne teatry w Polsce. Dodatkowym problemem był brak własnej sali. Kiedy w końcu zespół otrzymał małą salkę w piwnicach Nowej Zootechniki okazało się, że miejsc było mało, a przed salką gromadził się tłum czekających. Na premiery przybywali Jego Magnificencja Rektor, władze Olsztyna, profesorowie i młodzież, zarówno z Kortowa, jak i z miasta. Znany dobrze w tamtych czasach krytyk teatralny Janusz Segiet napisał – „Podobno miasto zna lepiej „Kandelabr” niż kortowska uczelnia”. Wydaje się, że duża popularność „Kandelabra” w środowisku olsztyńskim wiązała się również z tym, że środki masowego przekazu w tamtych czasach dostarczały znacznie mniej różnego rodzaju rozrywek niż dziś oraz, że życie toczyło się znacznie wolniej. Szkoda, że poezja, która mówi po prostu o życiu, więc dotyczy nas wszystkich, jest dziś praktycznie nieobecna w mediach.
Aktorzy
Wśród wielu nazwisk osób, które przyczyniły się do rozwoju tego teatru, można między innymi wymienić:
- Krystynę Alakrytską,
- Jolantę Grzybównę,
- Grażynę Korytkowską,
- Marletę Bułatek,
- Halinę Petrowicz,
- Annę Rogowską,
- Lucynę Trompakais,
- Joannę Dąbrowską,
- Barbarę Wilamowską,
- Marię Oniśko,
- Bożenę Milewską,
- Krystynę Nachtygal,
- Krystynę Piątkowską,
- Henryka Czarneckiego,
- Romana Metzlera,
- Jerzego Korejwę,
- Wojciecha Suświłło,
- Jerzego Romańczuka,
- Krzysztofa Panasika,
- Franciszka Sokołowskiego,
- Tadeusza Petrlejtnera,
- Wiesława Wiśniewskiego,
- Piotra Palicha,
- Jana Skrzyneckiego,
- Tadeusza Szaciło,
- Janusza Szulborskiego,
- Ryszarda Doleckiego,
- Zbyszka Hajkowicza,
- Freda Krzyśkowiaka,
- Janusza Pypno,
- Mieczysława Gorasa,
- Zdzisława Bułatowicza,
- Janusza Kompowskiego,
- Stanisława Pokusę,
- Remigiusza Dobkowskiego,
- Karoly M. Pintera (Węgra studiującego w Kortowie)
- Stanisława Weidnera (wieloletniego kierownika, a jednocześnie aktora).
Reżyserzy
Przedstawienia reżyserowali:
- Roman Metzler,
- Jerzy Romańczuk,
- Jerzy Korejwo,
- Henryk Tadeusz Czarnecki,
- Wojciech Suświłło,
- Jerzy Ignaciuk
- Bogdan Pierechod.
Kolejnymi kierownikami (dyrektorami) teatru byli:
Scenografia
Muzyka
- Franciszek Sokołowski (pianino)
- Mieczysław Goras (skrzypce).
Nagrody
- I miejsce na III Ogólnopolskim Festiwalu Poezji Gałczyńskiego w Szczecinie (1966)
- Nagroda Meluzyny w Rzeszowie (1966)
- III nagroda na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Studenckich „Start 70” w Częstochowie
Multimedia
Strony www związane z ST Kandelabr
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Teatr_Studencki_Kandelabr
- http://biologiaolsztyn.blogspot.com/2013/04/kabaretowe-tradycje-wydziau-biologii-i.html
- https://copernicanum.blogspot.com/2017/09/jerzy-romanczuk-pejzaze.html
- http://www.uwm.edu.pl/sites/default/files/wiad-uniwer/2013/wu-2013-04.pdf
- http://www.uwm.edu.pl/sites/default/files/wiad-uniwer/2016/wu-2016-08_09.pdf
- http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/wielki-poeta-byl-w-olsztynie.html
- http://leksykonkultury.ceik.eu/index.php/Wojciech_Su%C5%9Bwi%C5%82%C5%82o
- https://www.facebook.com/biologia.olsztyn/posts/161285860703848/