Otto Besch: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Utworzył nową stronę „(1885-1966) – kompozytor, krytyk muzyczny ==Biografia== Urodzony 14 lutego 1885 r. w Neuhausen koło Królewca. Jego ojcem był ksiądz ewangelicki. Od dzieciństwa …”)
 
Linia 5: Linia 5:
  
 
==Twórczość==
 
==Twórczość==
Muzyk skomponował m.in. wiele utworów na orkiestrę, dzieła ilustrujące wiersze Agnes Miegel oraz operę. Mocna więź Bescha z ziemią ojczystą miała swoje odzwierciedlenie nie tylko w tytułach, ale i w treści jego utworów – choćby w ich symbolice oraz jednoznacznej intrpretacji: „Mojej muzyki nie rozumie ten, kto nie zna Prus Wschodnich. Jest ona wypełniona tym wszystkim, co wyróżnia ludzi i krajobraz tej ziemi” <ref>Chłosta Jan, Więksi i najwięksi twórcy kultury niemieckiej z Prus Wschodnich, Olsztyn, 1999, s. 13-14. </ref>. Do jego popularniejszych dzieł należą, m.in.: „Bauernpolka” na orkiestrę, „Ostpreussisches Bilderbuch” suita na orkiestrę oraz „Samländische Idylle” na orkiestrę.
+
Muzyk skomponował m.in. wiele utworów na orkiestrę, dzieła ilustrujące wiersze Agnes Miegel oraz operę. Mocna więź Bescha z ziemią ojczystą miała swoje odzwierciedlenie nie tylko w tytułach, ale i w treści jego utworów – choćby w ich symbolice oraz jednoznacznej interpretacji: „Mojej muzyki nie rozumie ten, kto nie zna Prus Wschodnich. Jest ona wypełniona tym wszystkim, co wyróżnia ludzi i krajobraz tej ziemi” <ref>Chłosta Jan, ''Więksi i najwięksi twórcy kultury niemieckiej z Prus Wschodnich'', Olsztyn, 1999, s. 13-14. </ref>. Do jego popularniejszych dzieł należą, m.in.: ''Bauernpolka'' na orkiestrę, ''Ostpreussisches Bilderbuch'' suita na orkiestrę oraz ''Samländische Idylle'' na orkiestrę.
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==

Wersja z 11:27, 5 sie 2010

(1885-1966) – kompozytor, krytyk muzyczny

Biografia

Urodzony 14 lutego 1885 r. w Neuhausen koło Królewca. Jego ojcem był ksiądz ewangelicki. Od dzieciństwa obcował z muzyką na co dzień – w jego rodzinie bowiem zwyczajem było wspólne muzykowanie. Besch zamierzał początkowo zostać duchownym, jak jego ojciec – i nawet ukończył studia teologiczne – ale i tak ostatecznie poświęcił się rozwijaniu talentu oraz pasji, czyli muzyce. W tym kierunku też podjął naukę: zaczął edukację muzyczną pod kierunkiem Ottona Fiebacha (Królewiec), Filipa Rüfera (Sternschen) oraz Engelberta Humperdincka w berlińskiej Akademii później Muzycznej (1910-1914). Temu ostatniemu Bensch poświęcił potem swoją książkę. Swoje pierwsze recenzje z koncertów drukował w „Allgemeine Musikzeitung”. Potem – po osiedleniu się w Królewcu – zaczął publikować w „Hartungsche Zeitung” (stała współpraca). W tym samym czasie pracował też jako pedagog w królewieckim konserwatorium (zajęcia z kompozycji).

Twórczość

Muzyk skomponował m.in. wiele utworów na orkiestrę, dzieła ilustrujące wiersze Agnes Miegel oraz operę. Mocna więź Bescha z ziemią ojczystą miała swoje odzwierciedlenie nie tylko w tytułach, ale i w treści jego utworów – choćby w ich symbolice oraz jednoznacznej interpretacji: „Mojej muzyki nie rozumie ten, kto nie zna Prus Wschodnich. Jest ona wypełniona tym wszystkim, co wyróżnia ludzi i krajobraz tej ziemi” [1]. Do jego popularniejszych dzieł należą, m.in.: Bauernpolka na orkiestrę, Ostpreussisches Bilderbuch suita na orkiestrę oraz Samländische Idylle na orkiestrę.

Bibliografia

  1. Otto Besch //W: Chłosta, Jan: Więksi i najwięksi twórcy kultury niemieckiej z Prus Wschodnich / Jan Chłosta. – Olsztyn: Książnica Polska, 1999. - S. 13-14.

Przypisy

  1. Chłosta Jan, Więksi i najwięksi twórcy kultury niemieckiej z Prus Wschodnich, Olsztyn, 1999, s. 13-14.