Portret Amalii Luizy Karoliny Dohny z pałacu w Gładyszach: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
 
Linia 1: Linia 1:
[[Image: portret_amalia_dohna_gladysze_1.jpg|thumb|right|250px|Źródło: [http://www.rzygacz.webd.pl/index.php?id=48,407,0,0,1,0  www.rzygacz.webd.pl]]]
 
 
[[Image: portret_amalia_dohna_morag.jpg|thumb|right|250px|Obraz w Muzeum w Morągu. Źródło: [http://www.gladysze.org/pl_page.php?go=2009#08-09  www.gladysze.org/pl ]]]
 
 
 
Zabytek sztuki malarskiej z XVIII wieku pochodzący z [[ewim:Pałac w Gładyszach|pałacu w Gładyszach]] koło [[ewim:Pasłęk|Pasłęka]].
 
Zabytek sztuki malarskiej z XVIII wieku pochodzący z [[ewim:Pałac w Gładyszach|pałacu w Gładyszach]] koło [[ewim:Pasłęk|Pasłęka]].
  

Aktualna wersja na dzień 10:57, 17 wrz 2015

Zabytek sztuki malarskiej z XVIII wieku pochodzący z pałacu w Gładyszach koło Pasłęka.

Historia

Obraz został namalowany w 1767 roku roku przez C. F. Wessela, którego, jak skłonni są sądzić niektórzy badacze, należy utożsamiać z Jakubem Wesselem, malarzem gdańskim (1710-1780), który jako uznany portrecista był nadwornym portrecistą rodziny Dohna (a także Fink von Fikensteinów). Praca prezentuje sztukę niemiecką o wysokich walorach. Dzieło pochodzi z pałacu w Gładyszach. Obecnie znajduje się w zbiorach Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie. Pracę na co dzień można podziwiać w Muzeum im. Johanna Gotfrieda Herdera w Morągu, oddziale muzeum olsztyńskiego.

Opis

Obraz wykonany został na płótnie techniką olejną. Dzieło ma wymiary: 82 x 64 cm. U góry z prawej strony widnieje napis: „Gröffin Caroline zu Dohna Schlodien geb 1753 ges 1828”. Ponadto na odwrocie obrazu: „Amelie Louise B: Comtesse de Dohna Peine 1767 per C.F. Wessel”.

Charakterystyka

Obraz, będący typowym portretem kameralnym, przedstawia Amalię Luizę Karolinę Dohnę, urodzoną w 1753 roku (zmarłą w 1828 roku), starszą siostrę Karola Ludwika Aleksandra hrabiego Dohny (niem zu Dohna; 1758-1838), czwartego ordynata Gładszy. Postać kobiety ukazana została w pozie siedzącej w ciemno-brązowym fotelu. Dziewczyna ubrana jest w lekką suknię w kolorze seledynowym, ozdobioną białymi koronkami i upiętymi dekoracyjnie kokardami na rękawach i mocno odsłoniętym dekolcie. Na szyi widać koronkową kryzę. Upięte wysoko włosy w kolorze blond (być może upudrowane zgodnie z ówczesna modą), udekorowano diademem. Delikatną urodę Amalii podkreśla blada karnacja i duże ciemne oczy w jasnej oprawie. Postać oparta jest o biurko z prawej strony, na którym znajdują się flakonik z kwiatami, drewniana kaseta z kolorowymi pastelami oraz papier. Obraz wyróżnia się spośród prac gdańskiego artysty. Cechuje go subtelny i zróżnicowany w kolorycie wizerunek portretowanej osoby. Stanowi on jednocześnie charakterystykę upodobań kobiety, która, jak wiele ówczesnych zamożnych dam, zajmowała się rysunkiem i sztukami pięknymi. Postać zaprezentowana w bardzo jasnej tonacji mocno kontrastuje z ciemnym tłem. Zwracają przy tym uwagę drobne i wąskie, niemal dziecinne ramiona i ręce, szczególnie w zestawieniu z, jak się wydaje, mocno dojrzałą twarzą. Amalia Luiza uwieczniona została w wieku 14 lat.

Bibliografia

  1. Wróblewska, Kamila: Dawny portret w zbiorach Muzeum Mazurskiego / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Muzeum Mazurskie, 1965. - S. 15, 34.
  2. Wróblewska, Kamila: Malarstwo Warmii i Mazur od XV do XIX wieku / Kamila Wróblewska. - Olsztyn : Pojezierze, 1978. - S. 22, 44.

Zobacz też

  1. Moda gdańska, oprac. prof. wirt. Mallea www.rzygacz.webd.pl