Polsko-Niemiecki Plener Artystyczny Projekt Visum 1991

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj

Projekt artystyczny zorganizowany w reszelskim zamku we wrześniu 1991 r.

Cele

Według założeń projekt miał na celu stworzenie autentycznej więzi twórczej i osobistej pomiędzy artystami polskimi i niemieckimi.

Opis

Inicjatywa powstała z ramienia Pracowni Artystycznej Künstlerwerkstatt w Berlinie. W pisywanym plenerze udział wzięło jedenastu malarzy i rzeźbiarzy z Polski oraz Niemiec. Przedstawiciele organizatorów – Nico Brykalski oraz Bodo Rau – zaprosili zaprzyjaźnionych artystów z Warszawy i Berlina, a całe sympozjum artystyczne nazwali „Projekt Visum”, co oznacza wydostanie się z nieufności i odnalezienie porozumienia.
Powstałe podczas kilkutygodniowego pleneru dzieła – obrazy i rzeźby, wyeksponowano na początku października w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Olsztynie, następnie zaś w grudniu w Querhaus w Berlinie. Prace mieściły się w nurcie tzw. nowego malarstwa i rzeźby lat 80-tych XX wieku – były to m.in. wielkoformatowe obrazy z pogranicza ekspresjonizmu abstrakcyjnego i abstrakcji konkretnej jak i radykalnie uproszczone rzeźby.W Berlinie wydano z tej okazji katalog poplenerowy w języku niemieckim i francuskim (autorzy tekstów: Heine Willingham, Hatto Fischer oraz Wolfgang Lahr).

Uczestnicy

  • Paweł Bołtryk
  • Nico Brykalski
  • Petra Drewiński
  • Rainer Fest
  • Detlef Günther
  • Eugeniusz Minciel
  • Sławomir Ratajski
  • Bodo Rau
  • Jerzy Szot
  • Michael Witte

Bibliografia

  1. Kronika artystyczna // „Borussia”. – 1991, nr 1, s. 104.