Marian Bogusz: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 1: Linia 1:
 
[[Image:marian_bogusz1.jpg|thumb|right|200px|Źródło: [http://www.pleszew.pl/?m=aktualnosci&act=413 www.pleszew.pl/] ]]
 
[[Image:marian_bogusz1.jpg|thumb|right|200px|Źródło: [http://www.pleszew.pl/?m=aktualnosci&act=413 www.pleszew.pl/] ]]
 +
[[Image:marian_bogusz2.jpg|thumb|right|200px|]]
 +
[[Image:marian_bogusz3.jpg|thumb|right|200px|]]
 
(1920-1980) – malarz, artysta awangardowy, scenograf, animator kultury
 
(1920-1980) – malarz, artysta awangardowy, scenograf, animator kultury
  

Wersja z 16:38, 14 kwi 2011

Źródło: www.pleszew.pl/
Marian bogusz2.jpg
Marian bogusz3.jpg

(1920-1980) – malarz, artysta awangardowy, scenograf, animator kultury

Biografia

Urodził się 25 marca 1920 r. w Pleszewie. W latach 1946-1948 studiował w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Jana Cybisa i Jana Sokołowskiego. Zmarł w 1980 r. w Warszawie.

Działalność

W latach 40-tych i 50-tych włączał się w ogólnopolski ruch popularyzacji sztuki współczesnej. W latach 1947-1949 współtworzył Klub Młodych Artystów i Naukowców. W 1955 r. zorganizował malarską „Grupę 55”. Uczestniczył w organizacji Wystaw Sztuki Nowoczesnej (Kraków 1948-49, Warszawa 1957 i 1959). Należał do twórców otwartych na nowe trendy artystyczne. Eksperymentował z materiałem, formą, przestrzenią. Kilka z jego propozycji należy do pionierskich, m.in. Plener Koszaliński w Osiekach (1963) oraz I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965), zrealizowane wspólnie z Gerardem Kwiatkowskim. Przedsięwzięcia artystyczne Bogusza określano mianem „laboratoriów”, wywołujących z jednej strony fale krytyki, z drugiej zaś otwierające nowe horyzonty w sztuce przestrzennej. Efekt jego nowatorskich działań obecny jest do dziś w przestrzeni miejskiej Elbląga w formie metalowych struktur rzeźbiarskich. W okresie socjalizmu ograniczył swoją twórczość głównie do projektów scenograficznych.

Twórczość

„Podejmował pionierskie, nieraz zaskakujące działania w dziedzinie plastyki, a zwłaszcza malarstwa. I zawsze miały one przynajmniej jeden z dwóch zasadniczych dla niego celów: wzbudzania i przyspieszania procesów rozwojowych w sztuce oraz nawiązana czy pogłębiania jej kontaktów z odbiorcami”.[1]

Wystawy

Swoje prace prezentował podczas wielu znaczących wystaw eksponujących sztukę awangardową. Wystawiał poza granicami kraju: Berlin, Belgrad, Zagrzeb, Skopje (1956); Wuppertal, Lipsk (1958); Monachium, Bonn, Wenecja, Genewa (1959); Waszyngton (1961); Kopenhaga (1962); Sydney (1963); Monaco, Kolonia, Tel Aviv (1963) oraz w Polsce. Jego sztukę prezentowano m.in. w Zielonej Górze, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu, Lubinie oraz w Elblągu i Olsztynie:

Przypisy

  1. Joanna Mierzejewska , Retrospektywa , materiał na stronie www.artbiznes.pl

Zobacz też