Monstrancja z kościoła pw. św. Mikołaja w Grzędzie: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
 
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Image: monstrancja_kosciol mikolaja_grzeda_1.jpg|thumb|right|200px|Źródło: ''Złotnictwo sakralne dominium warmińskiego'', Olsztyn 2006, s. 147.]]
 
[[Image: monstrancja_kosciol mikolaja_grzeda_2.jpg|thumb|right|200px|Fot. Herbert Zink, 1938 rok.<br>Źródło: ''Prusy Wschodnie - dokumentacja historycznej prowincji'', Warszawa IS PAN, 2006, nr 56096.]]
 
  
 
XVII-wieczny zabytek sztuki sakralnej [[Kościół pw. św. Mikołaja w Grzędzie |z kościoła pw. św. Mikołaja w Grzędzie]].
 
XVII-wieczny zabytek sztuki sakralnej [[Kościół pw. św. Mikołaja w Grzędzie |z kościoła pw. św. Mikołaja w Grzędzie]].
Linia 6: Linia 4:
 
==Historia==
 
==Historia==
 
Monstrancja wykonana została przez [[ewim:Michael Ruhnau|Michaela Ruhnau'a]] w latach 80-tych  
 
Monstrancja wykonana została przez [[ewim:Michael Ruhnau|Michaela Ruhnau'a]] w latach 80-tych  
XVII wieku podpisanego na kryzie stopy jako MR (litery wiązane, ujęte w owal). Inne zachowane znaki złotnicze wskazują na cech miejski [[ewim:Jeziorany|Jezioran]] oraz pruską cechę podatkową z lat 1809-1812 (orzeł). Pierwotnie znajdowała się w [[Kościół p.w. św. Macieja w Bisztynku| kościele parafialnym p.w. św. Macieja w Bisztynku]]. Prawdopodobnie pochodzi z fundacji [[ewim:Andrzej Möller |Andrzeja Möllera]] (Müllera), burmistrza [[ewim:Bisztynek|Bisztynka]], urzędującego w latach 1747-1774. Monstrancja została przeniesiona do [[ewim:Grzęda|Grzędy]]. Tam też częściowo została zniszczona podczas pożaru w listopadzie 1996 r.
+
XVII wieku podpisanego na kryzie stopy jako MR (litery wiązane, ujęte w owal). Inne zachowane znaki złotnicze wskazują na cech miejski [[ewim:Jeziorany|Jezioran]] oraz pruską cechę podatkową z lat 1809-1812 (orzeł). Pierwotnie znajdowała się w [[Kościół pw. św. Macieja Apostoła i Najdroższej Krwi Chrystusa w Bisztynku| kościele parafialnym pw. św. Macieja w Bisztynku]]. Prawdopodobnie pochodzi z fundacji [[ewim:Andrzej Möller |Andrzeja Möllera]] (Müllera), burmistrza [[ewim:Bisztynek|Bisztynka]], urzędującego w latach 1747-1774. Monstrancja została przeniesiona do [[ewim:Grzęda|Grzędy]]. Tam też częściowo została zniszczona podczas pożaru w listopadzie 1996 r.
  
 
==Opis==
 
==Opis==
Linia 12: Linia 10:
  
 
==Charakterystyka==
 
==Charakterystyka==
Zabytek należy do cennych przykładów sztuki złotniczej okresu baroku, wyróżniającej się bogatym stylem dekorowania, także o charakterze rokokowym. Podstawę monstrancji stanowi stopa, w kształcie owalu, składającego się z ośmiu wypukłych liści, oddzielonych wrębami. Każdy z nich ozdobiony jest grawerowanymi wzorami  naturalistycznymi:  ornamentem z dużych kwiatów irysa, chińskiej róży, tulipana, narcyza, ostu, słonecznika i cesarskiej korony. Rośliny osadzone są na krótkich łodyżkach i zwrócone kwiatonami w dół. Po dwóch stronach trzonu znajdują się esowato wygięte ramiona, a na nich klęczące uskrzydlone aniołki adorujące Chrystusa eucharystycznego. Figurki wykonane zostały z tej samej formy co główki aniołków na [[Krzyż relikwiarzowy z kościoła p.w. św. Mikołaja w Grzędzie|krzyżu relikwiarzowym z tegoż kościoła]]. Tuż przy trzonie umieszczono figurki św. Katarzyny i św. Mikołaja, zaś we wgłębieniach ramion rogi obfitości. Pośrodku trzonu widnieje nodus (zgrubienie) w formie gruszki, udekorowany czterema liśćmi. Element ten został odlany, co jest typowe dla sztuki [[ewim:Michael Ruhnau|Michaela Ruhnaua]]. U szczytu trzonu znajduje się gloria (ostensorium) z naprzemiennie prostymi i płomiennymi promieniami. Wewnątrz  okrągłe miejsce na hostię (reservaculum) z gwieździstym otokiem. Pierwotnie glorię otaczał wieniec z winnej latorośli z gronami. Jej zachowany fragment widoczny jest jedynie w górnej części trzonu. W zwieńczeniu monstrancji widnieje Matka Boża z Dzieciątkiem w promienistej mandorli.  
+
Zabytek należy do cennych przykładów sztuki złotniczej okresu baroku, wyróżniającej się bogatym stylem dekorowania, także o charakterze rokokowym. Podstawę monstrancji stanowi stopa, w kształcie owalu, składającego się z ośmiu wypukłych liści, oddzielonych wrębami. Każdy z nich ozdobiony jest grawerowanymi wzorami  naturalistycznymi:  ornamentem z dużych kwiatów irysa, chińskiej róży, tulipana, narcyza, ostu, słonecznika i cesarskiej korony. Rośliny osadzone są na krótkich łodyżkach i zwrócone kwiatonami w dół. Po dwóch stronach trzonu znajdują się esowato wygięte ramiona, a na nich klęczące uskrzydlone aniołki adorujące Chrystusa eucharystycznego. Figurki wykonane zostały z tej samej formy co główki aniołków na [[Krzyż relikwiarzowy z kościoła pw. św. Mikołaja w Grzędzie|krzyżu relikwiarzowym z tegoż kościoła]]. Tuż przy trzonie umieszczono figurki św. Katarzyny i św. Mikołaja, zaś we wgłębieniach ramion rogi obfitości. Pośrodku trzonu widnieje nodus (zgrubienie) w formie gruszki, udekorowany czterema liśćmi. Element ten został odlany, co jest typowe dla sztuki [[ewim:Michael Ruhnau|Michaela Ruhnaua]]. U szczytu trzonu znajduje się gloria (ostensorium) z naprzemiennie prostymi i płomiennymi promieniami. Wewnątrz  okrągłe miejsce na hostię (reservaculum) z gwieździstym otokiem. Pierwotnie glorię otaczał wieniec z winnej latorośli z gronami. Jej zachowany fragment widoczny jest jedynie w górnej części trzonu. W zwieńczeniu monstrancji widnieje Matka Boża z Dzieciątkiem w promienistej mandorli.  
  
 
==Ciekawostki==
 
==Ciekawostki==
 
Niektóre opracowania sakralnej sztuki złotniczej na Warmii podają błędne autorstwo monstrancji. Niewłaściwie odczytane znaki złotnicze wynikają z mało precyzyjnego odbicia puncy. Zachowany znak przypisywano pierwotnie [[ewim:Michael Bartolomowicz|Michaelowi Bartolomowiczowi]], złotnikowi z [[ewim:Dobre Miasto|Dobrego Miasta]]. Jednak obrysy cech Bartolomowicza zasadniczo różnią się od cech  [[ewim:Michael Ruhnau|Michaela Ruhnaua]]. U Michaela Bartolomowicza każda litera znajduje się w ostrym owalu, zaś obydwa owale są złączone. Natomiast u Michaela Ruhnaua litery M i R są wiązane w jednym owalnym polu.
 
Niektóre opracowania sakralnej sztuki złotniczej na Warmii podają błędne autorstwo monstrancji. Niewłaściwie odczytane znaki złotnicze wynikają z mało precyzyjnego odbicia puncy. Zachowany znak przypisywano pierwotnie [[ewim:Michael Bartolomowicz|Michaelowi Bartolomowiczowi]], złotnikowi z [[ewim:Dobre Miasto|Dobrego Miasta]]. Jednak obrysy cech Bartolomowicza zasadniczo różnią się od cech  [[ewim:Michael Ruhnau|Michaela Ruhnaua]]. U Michaela Bartolomowicza każda litera znajduje się w ostrym owalu, zaś obydwa owale są złączone. Natomiast u Michaela Ruhnaua litery M i R są wiązane w jednym owalnym polu.
 +
 +
==Zobacz też==
 +
*[[Kościół pw. św. Mikołaja w Grzędzie]]
 +
*[[ewim:Michael Ruhnau|Michael Ruhnau]]
 +
*[[Kościół pw. św. Macieja Apostoła i Najdroższej Krwi Chrystusa w Bisztynku]]
 +
*[[ewim:Andrzej Möller |Andrzej Möller]]
 +
*[[ewim:Michael Ruhnau|Michael Ruhnau]]
 +
*[[ewim:Michael Bartolomowicz|Michael Bartolomowicz]]
 +
*[[Krzyż relikwiarzowy z kościoła pw. św. Mikołaja w Grzędzie]]
  
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
Linia 22: Linia 29:
  
 
[[Category:Rzemiosło artystyczne]]
 
[[Category:Rzemiosło artystyczne]]
 +
[[Category:Przedmioty sakralne]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Powiat bartoszycki]]  
 
[[Category:Powiat bartoszycki]]  
 +
[[Category:Bisztynek (gmina miejsko-wiejska)]]
 
[[Category:1601-1700]]
 
[[Category:1601-1700]]

Aktualna wersja na dzień 10:34, 2 wrz 2015

XVII-wieczny zabytek sztuki sakralnej z kościoła pw. św. Mikołaja w Grzędzie.

Historia

Monstrancja wykonana została przez Michaela Ruhnau'a w latach 80-tych XVII wieku podpisanego na kryzie stopy jako MR (litery wiązane, ujęte w owal). Inne zachowane znaki złotnicze wskazują na cech miejski Jezioran oraz pruską cechę podatkową z lat 1809-1812 (orzeł). Pierwotnie znajdowała się w kościele parafialnym pw. św. Macieja w Bisztynku. Prawdopodobnie pochodzi z fundacji Andrzeja Möllera (Müllera), burmistrza Bisztynka, urzędującego w latach 1747-1774. Monstrancja została przeniesiona do Grzędy. Tam też częściowo została zniszczona podczas pożaru w listopadzie 1996 r.

Opis

Monstrancja została wykonana z kutego srebra i częściowo ze złota, metodą odlewania, kucia na zimno (repusowania), grawerowania, cyzelowania i fakturowania. Jej wymiary to: wysokość - 49,5 cm, stopa - 21 x 16,5 cm, szerokość części górnej - 29,5 cm. Obiekt waży 1850 gram.

Charakterystyka

Zabytek należy do cennych przykładów sztuki złotniczej okresu baroku, wyróżniającej się bogatym stylem dekorowania, także o charakterze rokokowym. Podstawę monstrancji stanowi stopa, w kształcie owalu, składającego się z ośmiu wypukłych liści, oddzielonych wrębami. Każdy z nich ozdobiony jest grawerowanymi wzorami naturalistycznymi: ornamentem z dużych kwiatów irysa, chińskiej róży, tulipana, narcyza, ostu, słonecznika i cesarskiej korony. Rośliny osadzone są na krótkich łodyżkach i zwrócone kwiatonami w dół. Po dwóch stronach trzonu znajdują się esowato wygięte ramiona, a na nich klęczące uskrzydlone aniołki adorujące Chrystusa eucharystycznego. Figurki wykonane zostały z tej samej formy co główki aniołków na krzyżu relikwiarzowym z tegoż kościoła. Tuż przy trzonie umieszczono figurki św. Katarzyny i św. Mikołaja, zaś we wgłębieniach ramion rogi obfitości. Pośrodku trzonu widnieje nodus (zgrubienie) w formie gruszki, udekorowany czterema liśćmi. Element ten został odlany, co jest typowe dla sztuki Michaela Ruhnaua. U szczytu trzonu znajduje się gloria (ostensorium) z naprzemiennie prostymi i płomiennymi promieniami. Wewnątrz okrągłe miejsce na hostię (reservaculum) z gwieździstym otokiem. Pierwotnie glorię otaczał wieniec z winnej latorośli z gronami. Jej zachowany fragment widoczny jest jedynie w górnej części trzonu. W zwieńczeniu monstrancji widnieje Matka Boża z Dzieciątkiem w promienistej mandorli.

Ciekawostki

Niektóre opracowania sakralnej sztuki złotniczej na Warmii podają błędne autorstwo monstrancji. Niewłaściwie odczytane znaki złotnicze wynikają z mało precyzyjnego odbicia puncy. Zachowany znak przypisywano pierwotnie Michaelowi Bartolomowiczowi, złotnikowi z Dobrego Miasta. Jednak obrysy cech Bartolomowicza zasadniczo różnią się od cech Michaela Ruhnaua. U Michaela Bartolomowicza każda litera znajduje się w ostrym owalu, zaś obydwa owale są złączone. Natomiast u Michaela Ruhnaua litery M i R są wiązane w jednym owalnym polu.

Zobacz też

Bibliografia

  1. Okulicz, Małgorzata: Złotnictwo sakralne dominium warmińskiego od połowy XIV do końca XVIII wieku: katalog wystawy / Małgorzata Okulicz. - Olsztyn : Muzeum Warmii i Mazur, 2006. – S. 146.
  2. Piskorska, Józefa: Złotnictwo sakralne na Warmii w okresie baroku. Cz. II, Ilustrowany katalog zachowanych dzieł / Józefa Piskorska. - Olsztyn : Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne, 2007. – S. 13, 48.