Katarzyna Brochocka

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
fot. M. Niewirowicz

(1982- ) – kompozytorka

Biografia

Urodziła się w 1982 r. w Gdańsku. Edukację muzyczną rozpoczęła w klasie fortepianu Marzeny Mierzejewskiej w Szkole Muzycznej w Lidzbarku Warmińskim, kontynuowała ją w Liceum Muzycznym im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku (w klasie fortepianu Mariusza Trzebniaka). Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną we Wrocławiu w klasie kompozycji Jana Antoniego Wichrowskiego oraz podyplomowe studia mistrzowskie w Wanda L. Bass School of Music na Uniwersytecie w Oklahoma City (USA) w klasie kompozycji Edwarda Knighta. Była stypendystką programu „Sokrates-Erasmus” w klasie kompozycji Doiny Rotaru na Uniwersytecie Muzycznym w Bukareszcie. Od 2021 doktor sztuk muzycznych na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (opiekun – Aleksander Kościów). W latach 2021-2022 wykładowca na kierunku Taniec i Choreografia na Wydziale Artystycznym Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Od kwietnia 2022 współpracuje z wydawnictwem Universal Edition w Wiedniu.

Działalność artystyczna

Posiada w swoim dorobku utwory symfoniczne, kameralne i solowe. Ważnym nurtem jej twórczych zainteresowań jest także muzyka wokalna i sceniczna. Jest autorką wielu oper, w tym „Happy Garden of Life”, kompozycji wyróżnionej podczas konkursu Nancy Van de Vate International Composition Prize for Opera (Wiedeń, 2008), oraz nagrodzonej przez dyrektora artystycznego festiwalu Opera Vista (Houston, 2010). Kolejna opera Katarzyny Brochockiej „The Young Wife” (Młoda mężatka) została wyróżniona na konkursie Flourish Opera Competition (Londyn, 2012) oraz zdobyła nagrodę publiczności w kategorii najlepszego musicalu i opery na Capital Fringe Festival (Waszyngton, 2013). Jest laureatką II nagrody i nagrody publiczności w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim na Operę „Człowiek z Manufaktury”, Teatr Wielki w Łodzi, 2017. Kompozytorka zdobyła również Grand Prix w kategorii muzyki kameralnej ISB/David Walter Composition Competition (USA, 2008) za cykl pieśni do słów Jamesa Joyce’a, była też finalistką konkursu Douglas Moore Fund for American Opera (Nowy Jork, 2010) oraz I.C.A. Composition Competition (2010). Była stypendystką Funduszu Promocji Twórczości Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010) oraz Stypendium z Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS (2016). Jej utwory wielokrotnie wykonywano w Polsce (w tym na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej, oraz przez orkiestry Filharmonii Kaliskiej, Sudeckiej, Warmińsko-Mazurskiej czy Wrocławskiej Orkiestry Kameralnej Leopoldinum) i za granicą (m.in. w OperaUpClose, Londyn; Microscopic Opera, Pittsburgh; Opera Vista, Houston; Opera in the Ozarks, Arkansas), także podczas licznych festiwali, takich jak: Audio Stage 2013 (Warszawa); 2013 Artscape Festival (Baltimore); 2013 Capital Fringe Festival (Waszyngton); 2009 Society of Composers, Inc. Conference (Oklahoma); International Society of Bassist Conventions (Kolorado, 2015; Pensylwania, 2009; Oklahoma, 2007); 2006 Musik Unsere Zeit (Münster, Niemcy). Skomponowała muzykę ilustracyjną do wielu spektakli teatralnych, realizowanych w teatrach dramatycznych i lalkowych w całej Polsce. Dotychczas nakładem wytwórni CD Accord ukazały się dwie płyty z muzyką Katarzyny Brochockiej: Brochocka, Weinberg: Double Bass Works (ACD 218) 2015 i Młoda mężatka (ACD 276) 2020, na których artystka występuje także w roli pianistki. W swojej twórczości „podejmuje dialog z formami historycznymi (...), stosuje nowoczesny, poszukujący język dźwiękowy (...), równocześnie jednak tworzy muzykę czytelnią, wyrazistą emocjonalnie i prowokującą intelektualnie”[1].

Kompozycje

Oratorium:

  • Pasja wg św. Marka" w języku starogreckim na troje solistów, chór oraz smyczkowy zespół kameralny (2020)

Opery:

  • Do nieba (2016-20)
  • Człowiek z Manufaktury (2017)
  • Coś takiego (Well, I never!) (2015)
  • Imaginary Place (2014)
  • Goneril's Death, or King Lear Deleted Scene (2014)
  • Młoda mężatka (The Young Wife) (2012)
  • Zegarmistrz (The Horologist) (2010)
  • Strzały (Shots) (2010)
  • The Nut and The Nun or Romance and Other Diseases (2009)
  • Happy Garden of Life (2008)
  • Król Lear (2007)

Pieśni:

  • 'Psalmy' na głos basowy i kontrabas (2020)
  • Le quattro sonetti" na sopran, klawesyn i orkiestrę smyczkową (2018)
  • Nocturnos na mezzosopran i fortepian (2014)
  • The Brain Within It's Groove na sopran, altówkę i fortepian (2013)
  • Chamber Music na mezzosopran, harfę (lub fortepian) i kontrabas (2008),
  • Sześć Pieśni do słów K. D. Szatrawskiego na sopran i orkiestrę (2007)
  • Z odrobiną nieśmiałości na tenor i fortepian (2007)

Muzyka orkiestrowa:

  • Constellatio Allenstenium (2015)
  • Capriccio (2009)
  • Koncert kontrabasowy (2007)
  • Symfonia (2007)
  • Concerto in uno tempo per violino e orchestra (2007)
  • Ballade Concertare na fortepian i orkiestrę (2006)
  • Bangladeszcz na orkiestrę kameralną (2003)

Muzyka kameralna i solowa:

  • Pas de basse suita na kontrabas solo (2012)
  • Halloween Music na klarnet i kwartet smyczkowy lub fortepian (2009)
  • Trio fortepianowe (2009)
  • Rondo Perpetuo na fortepian (2009)
  • Traps na puzon solo (2009)
  • 4 T na kotły solo (2008)
  • Kwintet smyczkowy (2008)
  • Sonata na kontrabas i fortepian (2007)
  • Ma-rim-bam-bom na cztery marimby (2006)
  • Pozytywka i Paradance – utwory dla dzieci na cztery ręce (2006)
  • II Sonata fortepianowa (2006)
  • Absurdwaltzer na klarnet solo (2006)
  • I Sonata fortepianowa (2003)
  • Oberek na kontrabas i fortepian (2002)
  • Wariacje na skrzypce i fortepian (2002)

Muzyka elektroakustyczna:

  • Story na sopran, kontrabas, taśmę i video (2006) – we współpracy z Joanną Szcześniak
  • Pre-tekst na taśmę, stepującego aktora i beznamiętny głos kobiecy (2006)

muzyka teatralna:

  • „Chłopcy” wg St. Grochowiaka, reż. Adam Biernacki, Teatr Dramatyczny w Białymstoku, 2022
  • „Robinson” wg D. Defoe, Anna Andraka, reż. Robert Drobniuch, Śląski Teatr Lalki i Aktora 'Ateneum' w Katowicach, 2022
  • „Kopciuszek” J. Schwartz, Teatr Dramatyczny 2018
  • „Włosy mamy” Gro Dhale, Olsztyński Teatr Lalek, 2017
  • „Królewna Śnieżka” reż. Adam Biernacki, Teatr Dramatyczny, 2017
  • „12 miesięcy” S. Marszak, , Teatr Dramatyczny, 2017
  • „Tango” St. Mrożka, reż. Bartosz Zaczykiewicz, premiera: 21.11.2015, Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie
  • „A we wrześniu mnie zaproś do tańca”, reż. Adam Biernacki – muzyka i opracowanie muzyczne, premiera: 28.08.2015, widowisko plenerowe, Mława
  • „Kwartet” Ronalda Harwooda, reż. Edward Wojtaszek – muzyka i opracowanie muzyczne, premiera: 25. 04. 2015, Teatr im. Horzycy w Toruniu,
  • „Mężczyzna Sukcesu” T. Jachimka, reż. Adam Biernacki – premiera: 11.03.2015
  • „Brzydal” Mariusa von Mayenburga, reż. Bartosz Zaczykiewicz – opracowanie muzyczne, premiera: 25.10.2014 Teatr im. Horzycy w Toruniu,
  • „Bolesław Śmiały” St. Wyspiańskiego, reż. Bartosz Zaczykiewicz / Andrzej Seweryn – opracowanie muzyczne, premiera: 29.01.2014, Teatr Polski w Warszawie,
  • „Jasno/ciemno” scenariusz i reż. Honorata Mierzejewska-Mikosza, premiera: 24.11.2013, Teatr Lalki i Aktora „Kubuś”, Kielce,
  • „Adagium” utwór audio-sceniczny, prezentowany w ramach festiwalu Audiostage 2013, listopad 2013, reż. Adam Biernacki, wyk. Andrzej Jakubczyk
  • „Pippi Pończoszanka” Astrid Lindgren, reż. Adam Biernacki, Teatr im. W. Horzycy w Toruniu, premiera: 15.06.2013
  • „Pastorałka” Pawła Pawlika, reż. Honorata Mierzejewska-Mikosza, Teatr Baj, Warszawa, październik premiera: 06.10.2012
  • „Wyprawy Krzyżowe” Mirona Białoszewskiego, reż. Adam Biernacki, Grupa Dochodzeniowa, Warszawa, premiera: 16.09.2011
  • „Król Jeleń” Carla Gozziego, reż. Paweł Aigner, Olsztyński Teatr Lalek, premiera: 02.10.2010
  • „Pantaleon i Wizytantki” wg Vargasa Llosy , reż. Paweł Aigner, Teatr Studio w Warszawie, premiera: 14.09.2008
  • „Foczka Akrobatka” Waldemara Kotasa, reż. Waldemar Kotas ,Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, premiera: premiera: 03.09.2006
  • „Odys” wg Stanisława Wyspiańskiego, reż. Bartosz Zaczykiewicz, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, premiera: 24.04.2006
  • „Dożywocie” Aleksandra Fredry, reż. Bartosz Zaczykiewicz, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, premiera: 11.04.2005
  • „Frida, zraniony ptak” wg Herrery Hayden, reż. Bożena Klimczak (we współpracy z Michałem Biekietą, Joanną Szcześniak, Grzegorzem Wierzbą) PWST Wrocław, premiera: 10.04.2005
  • „WieCzernik czyli klimaty”, program składany, reż. Czernik Andrzej, teatr Eko-Studio, Opole, premiera: 30.10.2004
  • „Kot w butach” Hanny Januszewskiej, reż. Bartosz Zaczykiewicz Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, premiera: 09.10.2004
  • „Miłość jest niema” - krótkometrażowy film niemy, reż. Samowar, grupa inicjatyw twórczych. Muzyka we współpracy z Michałem Biekietą, premiera Fama 2004, Świnoujście
  • „Klątwa” Stanisława Wyspiańskiego, reż. Paweł Passini Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, premiera: 16.04.2004
  • „Artystyczny Dramat” spektakl Teatru Studenckiego „Cisza”, reż. Hubert Zimoląg, muzyka i przygotowanie muzyczne Katarzyna Brochocka, Studenckie Spotkania Artystyczne, Teatr Stara Prochownia, Warszawa 2001

Bibliografia

  1. Szatrawski, Krzysztof Dariusz: Twórczość kompozytorska na Warmii i Mazurach po roku 1989 / Krzysztof D. Szatrawski // W: Kompozytorzy w kulturze XX-wiecznej Warmi / pod red. Krzysztofa D. Szatrawskiego. – Barczewo : Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich, 2009. – S. 11-25.
  2. Brochocka, Katarzyna: Nuty mają gramatykę / Katarzyna Brochocka ; rozm. Szymon Liszewski. – Il. // „Nasz Olsztyniak”. – Nr 456 (2007), s. 6.

Zobacz też

Przypisy

  1. Cyt. za: Szatrawski Krzysztof D., Twórczość kompozytorska na Warmii i Mazurach po roku 1989 [W:] Kompozytorzy w kulturze XX-wiecznej Warmi, pod red. Krzysztofa D. Szatrawskiego, Barczewo, Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich, s. 25.