Krzyż ołtarzowy z kościoła pw. św. Apostołów Piotra i Pawła w Pieniężnie: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
 
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
[[Image: krzyz_kosciol piotra i pawla_pieniezno.jpg|thumb|right|200px|Źródło: ''Złotnictwo sakralne dominium warmińskiego'', Olsztyn 2006, s. 51.]]
 
 
 
XIV-wieczny zabytek złotniczej sztuki sakralnej z [[Kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła w Pieniężnie|kościoła św. Apostołów Piotra i Pawła w Pieniężnie]].
 
XIV-wieczny zabytek złotniczej sztuki sakralnej z [[Kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła w Pieniężnie|kościoła św. Apostołów Piotra i Pawła w Pieniężnie]].
  
Linia 11: Linia 9:
 
==Charakterystyka==
 
==Charakterystyka==
 
Pacyfikał pomimo, że zaliczany jest do zabytków poźnogotyckich, nosi również cechy sztuki  renesansowej i barokowej. Podstawą jest stopa sześciolistna, trójskokowa, dekorowana uskrzydlonymi główkami aniołków. Z przodu widnieje na niej złocona, odlewana, ażurowa plakietka z przedstawieniem Pięty. Wizerunek ten należy do rzadkich. Na stopie umieszczono trójczłonowy trzon manierystyczny, zdobiony grawerowanym ornamentem zwijanym. Krzyż ma charakterystyczną formę falistych ramion, ozdobionych ażurową ornamentyką roślinną, na końcach zaś medaliony z symbolami Ewangelistów. Pionową belkę krzyża wieńczy korona. Centralnie widnieje figurka Chrystusa Ukrzyżowanego. Ślady na powierzchni medalionów  pozwalają przypuszczać, że pierwotnie były emaliowane. Niemal cała powierzchnia ramion, pokryta jest odlewaną dekoracją przedstawiającą wić roślinną. Awers krzyża jest gładki.
 
Pacyfikał pomimo, że zaliczany jest do zabytków poźnogotyckich, nosi również cechy sztuki  renesansowej i barokowej. Podstawą jest stopa sześciolistna, trójskokowa, dekorowana uskrzydlonymi główkami aniołków. Z przodu widnieje na niej złocona, odlewana, ażurowa plakietka z przedstawieniem Pięty. Wizerunek ten należy do rzadkich. Na stopie umieszczono trójczłonowy trzon manierystyczny, zdobiony grawerowanym ornamentem zwijanym. Krzyż ma charakterystyczną formę falistych ramion, ozdobionych ażurową ornamentyką roślinną, na końcach zaś medaliony z symbolami Ewangelistów. Pionową belkę krzyża wieńczy korona. Centralnie widnieje figurka Chrystusa Ukrzyżowanego. Ślady na powierzchni medalionów  pozwalają przypuszczać, że pierwotnie były emaliowane. Niemal cała powierzchnia ramion, pokryta jest odlewaną dekoracją przedstawiającą wić roślinną. Awers krzyża jest gładki.
 +
 +
==Zobacz też==
 +
*[[Kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła w Pieniężnie]]
 +
*[[ewim:Jan Marcin Gabler|Jan Marcin Gabler]]
 +
*[[Marcin Kromer|Marcin Kromer]]
  
 
==Ciekawostki==
 
==Ciekawostki==
Linia 20: Linia 23:
  
 
[[Category:Rzemiosło artystyczne]]
 
[[Category:Rzemiosło artystyczne]]
 +
[[Category:Przedmioty sakralne]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Historia kultury]]
 
[[Category:Powiat braniewski]]  
 
[[Category:Powiat braniewski]]  
 +
[[Category:Pieniężno (gmina miejsko-wiejska)]]
 
[[Category:1301-1400]]
 
[[Category:1301-1400]]

Aktualna wersja na dzień 10:31, 2 wrz 2015

XIV-wieczny zabytek złotniczej sztuki sakralnej z kościoła św. Apostołów Piotra i Pawła w Pieniężnie.

Historia

Pacyfikał wykonany został przez złotnika lidzbarskiego, Jana Marcina Gablera. Najstarsza część zabytku powstała pod koniec XIV wieku, najprawdopodobniej na terenie Warmii. Krzyż pełnił wówczas funkcję relikwiarza. Pierwsze wzmianki o nim pochodzą z 1581 roku (po wizytacji biskupa Marcina Kromera). Nie występują w nich opisy obecnej, manierystycznej stopy, o której mowa dopiero po 1623 roku, w opisie z inwentaryzacji kościoła. Również trzon krzyża wykonano po 1581, a przed 1623 rokiem. Znajdująca się na nim figura Ukrzyżowanego Chrystusa datowana jest na XVIII wiek. Krzyż wielokrotnie poddawany był naprawom, które zmieniły znacząco jego formę, m.in. po 1910 i w 1970 roku. Nie zachowały się czerwone korale w zakończeniach ramion, obecnie zastąpione złoconymi owocami głogu, a także relikwie z kwadratowej puszki na przecięciu ramion, zamkniętej kryształową płytką.

Opis

Krzyż wykonano z kutego srebra, z wykorzystaniem technik: odlewania, cyzelowania, grawerowania, repusowania. Wymiary obiektu to: wysokość - 92 cm, średnica podstawy - 33 cm, szerokość ramion - 56,5 cm. Krzyż waży 5900 gram.

Charakterystyka

Pacyfikał pomimo, że zaliczany jest do zabytków poźnogotyckich, nosi również cechy sztuki renesansowej i barokowej. Podstawą jest stopa sześciolistna, trójskokowa, dekorowana uskrzydlonymi główkami aniołków. Z przodu widnieje na niej złocona, odlewana, ażurowa plakietka z przedstawieniem Pięty. Wizerunek ten należy do rzadkich. Na stopie umieszczono trójczłonowy trzon manierystyczny, zdobiony grawerowanym ornamentem zwijanym. Krzyż ma charakterystyczną formę falistych ramion, ozdobionych ażurową ornamentyką roślinną, na końcach zaś medaliony z symbolami Ewangelistów. Pionową belkę krzyża wieńczy korona. Centralnie widnieje figurka Chrystusa Ukrzyżowanego. Ślady na powierzchni medalionów pozwalają przypuszczać, że pierwotnie były emaliowane. Niemal cała powierzchnia ramion, pokryta jest odlewaną dekoracją przedstawiającą wić roślinną. Awers krzyża jest gładki.

Zobacz też

Ciekawostki

Krzyż z Pieniężna należy do wyjątkowych dzieł sztuki złotniczej. Na terenie Prus nie ma drugiego utrzymanego w tej samej stylistyce.

Bibliografia

  1. Okulicz, Małgorzata: Złotnictwo sakralne dominium warmińskiego od połowy XIV do końca XVIII wieku: katalog wystawy / Małgorzata Okulicz. - Olsztyn : Muzeum Warmii i Mazur, 2006. – S. 50-53.
  2. Piskorska, Józefa: Złotnictwo sakralne na Warmii w okresie baroku / Józefa Piskorska. Cz. 2, Ilustrowany katalog zachowanych dzieł. - Olsztyn : Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne, 2007. – S. 86-87.