Międzynarodowy Festiwal Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie
Konkurs muzyki chóralnej organizowany przez Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich w Barczewie od 2002 r.
Organizatorzy
Głównym organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie Inicjatyw Obywatelskich w Barczewie. Do organizacji poszczególnych edycji imprezy włączały się również inne organizacje, instytucje, samorząd terytorialny oraz parafie i szkoły. Festiwal odbywa się pod patronatem honorowym przedstawicieli władz samorządowych oraz kościelnych, wspierają go finansowo liczni sponsorzy (w tym również osoby prywatne). Patronat medialny nad wydarzeniem obejmują lokalne i regionalne media.
Komitet organizacyjny:
- Danuta Zielonka – Dyrektor Organizacyjny
- prof. Benedykt Błoński – Dyrektor Artystyczny
- dr Krzysztof Szatrawski – Kierownik Sesji Naukowej
- Zbigniew Stodolnik – Sekretarz
- Alina Jakończuk – Asystent koordynatora
- Krystyna Żygadło – Asystent koordynatora
- Jerzy Bujnowski
- Anita Januszewska
- Lech Krawczyk
- Danuta Łowkiel
- Katarzyna Matyjas
Rada Artystyczna festiwalu zmieniała się w poszczególnych edycjach. Obecnie w jej skład wchodzą:
- prof. Benedykt Błoński – przewodniczący, Dyrektor Artystyczny festiwalu
- Janusz Bogdan Lewandowski
- Krzysztof Szatrawski
Jury festiwalu zmienia się w poszczególnych latach.
Cele
- upamiętnienie postaci Feliksa Nowowiejskiego
- popularyzacja kompozycji chóralnych a cappella oraz dzieł oratoryjnych Feliksa Nowowiejskiego
- upowszechnianie kultury w zakresie muzyki dawnej i współczesnej
- edukacja kulturalna młodzieży szkolnej i mieszkańców regionu w zakresie muzyki wokalnej a cappella różnych epok i stylów
- promocja kultury polskiej, regionu i gminy Barczewo[1]
Historia
Pierwsza edycja festiwalu odbyła się w 2002 r. i była skierowane wyłącznie do chórów polskich. Od 2003 r. festiwal ma zasięg międzynarodowy i biorą w nim udział chóry amatorskie z wielu krajów świata (Rosji, Łotwy, Ukrainy, Litwy, Białorusi, Węgier, Singapuru, Niemiec i Polski). Przez pierwsze siedem lat podczas festiwalu wykonywano wyłącznie muzykę religijną (dawną i współczesną) oraz utwory Feliksa Nowowiejskiego. W 2009 r. zmieniono regulamin i obecnie w programie konkursowym mogą się znaleźć również utwory świeckie. W tym samym roku dokonano zmiany dyrektora artystycznego, którym został prof. Benedykt Błoński, zastępując Jana Połowianiuka.
Do konkursu mogą zgłaszać się amatorskie chóry męskie, żeńskie i mieszane z całego świata. W programie konkursowym każdy zespół musi wykonać jeden utwór Feliksa Nowowiejskiego, jeden utwór muzyki dawnej i jedna kompozycja współczesna. Nagrodą główną festiwalu jest Grand Prix oraz statuetka „Złoty Feliks”. Jury przyznaje również Złoty, Srebrny i Brązowy Dyplom oraz nagrody specjalne, wyróżniając najlepszych dyrygentów, chóry o najlepszej technice wokalnej, najlepsze chóry zagraniczne, najlepsze wykonania utworów Feliksa Nowowiejskiego (statuetka Srebrny Feliks), utworów muzyki dawnej, współczesnej i inspirowanej folklorem oraz inne wyróżnienia. Autorami statuetek oraz metalowych plakiet wręczanych wyróżnionym są Grzegorz Maksimik i Olga Anacka.
Tradycją festiwalu w Barczewie jest to, że rozpoczyna się on przemarszem chórów przez miasto oraz wspólnym odśpiewaniem Roty i Hymnu Warmii.
W ramach festiwalu odbywają się także koncerty towarzyszące w miejscowościach powiatu olsztyńskiego oraz w Świętej Lipce, które mają na celu upowszechnianie kultury muzycznej oraz edukacja muzyczna dzieci i młodzieży. Koncerty te odbywają się głównie w kościołach i są organizowane wspólnie ze szkołami. Ponadto w ramach resocjalizacji odbywają się koncerty w Zakładzie Karnym i Zakładzie Poprawczym w Barczewie.
Każdej edycji festiwalu towarzyszy sesja naukowa nt. Muzyka Warmii i Mazur – referaty wygłoszone podczas sesji publikowane są w zeszycie naukowym.
Edycje
Bibliografia
- Zenderowski, Wojciech: Początki Międzynarodowego Festiwalu : spotkania z muzyką Feliksa Nowowiejskiego / Wojciech Zenderowski // „Wiadomości Barczewskie”. – 2007, nr 5, s. 8.