Ogólnopolski Festiwal Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie - Barczewo 2002: Różnice pomiędzy wersjami

Z LEKSYKON KULTURY WARMII I MAZUR
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja przejrzana][wersja przejrzana]
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 6: Linia 6:
 
==Przebieg==
 
==Przebieg==
 
Festiwal rozpoczął się – i stało się to jego tradycją – odśpiewaniem "Roty" przed pomnikiem Feliksa Nowowiejskiego przy Szkole Podstawowej w Barczewie. Następnie chóry przemaszerowały ulicami miasta do [[Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie|Muzeum Feliksa Nowowiejskiego]], gdzie powitał je syn kompozytora Jan Nowowiejski a następnie do kościoła św. Anny, gdzie odbył się koncert inauguracyjny.
 
Festiwal rozpoczął się – i stało się to jego tradycją – odśpiewaniem "Roty" przed pomnikiem Feliksa Nowowiejskiego przy Szkole Podstawowej w Barczewie. Następnie chóry przemaszerowały ulicami miasta do [[Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie|Muzeum Feliksa Nowowiejskiego]], gdzie powitał je syn kompozytora Jan Nowowiejski a następnie do kościoła św. Anny, gdzie odbył się koncert inauguracyjny.
<br>Festiwalowi towarzyszyło dziesięć koncertów chóralnych zorganizowanych w Barczewie oraz innych miejscowościach regionu – w Olsztynie, Bartołtach Wielkich, Łęgajnach, Ramsowie, Gietrzwałdzie, i Świętej Lipce występowały chóry startujące w konkursie. Poza tym zorganizowano sesję naukową, na której wygłoszono sześć referatów, a której pokłosiem był zeszyt naukowy pt. „Muzyka Warmii i Mazur”.
+
<br>Festiwalowi towarzyszyło dziesięć koncertów chóralnych zorganizowanych w Barczewie oraz innych miejscowościach regionu – w [[ewim:Olsztyn|Olsztynie]], [[ewim:Bartołty Wielkie|Bartołtach Wielkich]], [[ewim:Łęgajny|Łęgajnach]], [[ewim:Ramsowo|Ramsowie]], [[ewim:Gietrzwałd|Gietrzwałdzie]], i [[ewim:Święta Lipka|Świętej Lipce]] występowały chóry startujące w konkursie. Poza tym zorganizowano sesję naukową, na której wygłoszono sześć referatów, a której pokłosiem był zeszyt naukowy pt. „Muzyka Warmii i Mazur”.
 
<br>Zgodnie z regulaminem podczas części konkursowej chóry wykonywać miały wyłącznie muzykę religijną a capella. Obowiązkowymi punktami programu konkursowego były: utwór Feliksa Nowowiejskiego, utwór muzyki dawnej i utwór współczesny. Organizatorzy otrzymali dwadzieścia jeden zgłoszeń, z czego do koncertów konkursowych zakwalifikowano dwanaście chórów. W konkursie brały udział dwa zespoły z Warmii i Mazur – [[Chór „Camerata”]] z Iławy oraz [[ProForma]] z Olsztyna, które „zdominowały festiwal”<ref>Cyt. za: Szyłłejko Tadeusz, "Śpiewanie mistrzów. Festiwal chórów zakończony", „Gazeta Wyborcza”, 2002, nr 133, dod. „Olsztyn”, s. 5.</ref> i zdobyły dwie najważniejsze nagrody.
 
<br>Zgodnie z regulaminem podczas części konkursowej chóry wykonywać miały wyłącznie muzykę religijną a capella. Obowiązkowymi punktami programu konkursowego były: utwór Feliksa Nowowiejskiego, utwór muzyki dawnej i utwór współczesny. Organizatorzy otrzymali dwadzieścia jeden zgłoszeń, z czego do koncertów konkursowych zakwalifikowano dwanaście chórów. W konkursie brały udział dwa zespoły z Warmii i Mazur – [[Chór „Camerata”]] z Iławy oraz [[ProForma]] z Olsztyna, które „zdominowały festiwal”<ref>Cyt. za: Szyłłejko Tadeusz, "Śpiewanie mistrzów. Festiwal chórów zakończony", „Gazeta Wyborcza”, 2002, nr 133, dod. „Olsztyn”, s. 5.</ref> i zdobyły dwie najważniejsze nagrody.
 
<br>Programy koncertów konkursowych i towarzyszących okazały się bardzo różnorodne – „barczewski zjazd 12 chórów z całej Polski pokazał (...) ogromne repertuarowe bogactwo, zdolne zachwycić najwybredniejszych miłośników muzyki. W kościele Świętej Anny i w wielu innych miejscach na Warmii rozbrzmiewali w te weekendowe dni wielcy mistrzowie: Palestrina, Orlando di Lasso, Bach, Alessandro Scarlatti, Haydn, Bruckner, Zoltan Kodály, czy wreszcie wielki twórca dzisiejszych dni, Aarvo Pärt – naprawdę było czego posłuchać”<ref>Tamże.</ref>.
 
<br>Programy koncertów konkursowych i towarzyszących okazały się bardzo różnorodne – „barczewski zjazd 12 chórów z całej Polski pokazał (...) ogromne repertuarowe bogactwo, zdolne zachwycić najwybredniejszych miłośników muzyki. W kościele Świętej Anny i w wielu innych miejscach na Warmii rozbrzmiewali w te weekendowe dni wielcy mistrzowie: Palestrina, Orlando di Lasso, Bach, Alessandro Scarlatti, Haydn, Bruckner, Zoltan Kodály, czy wreszcie wielki twórca dzisiejszych dni, Aarvo Pärt – naprawdę było czego posłuchać”<ref>Tamże.</ref>.
Linia 17: Linia 17:
 
*[[Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Ziemia Barczewska”]]
 
*[[Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Ziemia Barczewska”]]
 
*[[Stowarzyszenie „Eko – Dadaj”]]
 
*[[Stowarzyszenie „Eko – Dadaj”]]
*Szkoła Podstawowa im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie
+
*[[ewim:Szkoła Podstawowa im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie|Szkoła Podstawowa im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie]]
 
Komitet organizacyjny:
 
Komitet organizacyjny:
 
*[[Jan Połowianiuk]] – Dyrektor Artystyczny  
 
*[[Jan Połowianiuk]] – Dyrektor Artystyczny  
Linia 118: Linia 118:
 
*''Muzyka Warmii i Mazur : I Ogólnopolski Festiwal Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego, Barczewo 7 czerwca 2002 r. : sesja naukowa'' / [red. nauk. Jan Połowianiuk ; współpr. Krystyna Lech, Danuta Łowkiel, Danuta Zielonka]. Z. 1. – Barczewo : Wydawnictwo Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego, 2002.  
 
*''Muzyka Warmii i Mazur : I Ogólnopolski Festiwal Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego, Barczewo 7 czerwca 2002 r. : sesja naukowa'' / [red. nauk. Jan Połowianiuk ; współpr. Krystyna Lech, Danuta Łowkiel, Danuta Zielonka]. Z. 1. – Barczewo : Wydawnictwo Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego, 2002.  
  
[[Category:Muzyka]] [[Category:Festiwale]] [[Category:Konkursy]] [[Category:Powiat olsztyński]] [[Category:Powiat kętrzyński]] [[Category:2001-2010]]
+
[[Category: Muzyka]] [[Category: Festiwale]] [[Category: Konkursy]] [[Category: Powiat olsztyński]][[Category:Barczewo (gmina miejsko-wiejska)]] [[Category:Reszel (gmina miejsko-wiejska)]][[Category: Powiat kętrzyński]] [[Category: 1990-]]

Aktualna wersja na dzień 12:36, 20 paź 2014

Plakat I Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego
Źródło: zbiory WBP w Olsztynie
Grand Prix I Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego
Źródło: „Tygodnik Warmiński”, 2002, nr 23, s. 5.
Zeszyt naukowy – pokłosie sesji naukowej
Źródło: zbiory WBP w Olsztynie

Pierwsza edycja Festiwalu Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie, która odbyła się w dniach 6-8 czerwca 2002 r.

Przebieg

Festiwal rozpoczął się – i stało się to jego tradycją – odśpiewaniem "Roty" przed pomnikiem Feliksa Nowowiejskiego przy Szkole Podstawowej w Barczewie. Następnie chóry przemaszerowały ulicami miasta do Muzeum Feliksa Nowowiejskiego, gdzie powitał je syn kompozytora Jan Nowowiejski a następnie do kościoła św. Anny, gdzie odbył się koncert inauguracyjny.
Festiwalowi towarzyszyło dziesięć koncertów chóralnych zorganizowanych w Barczewie oraz innych miejscowościach regionu – w Olsztynie, Bartołtach Wielkich, Łęgajnach, Ramsowie, Gietrzwałdzie, i Świętej Lipce występowały chóry startujące w konkursie. Poza tym zorganizowano sesję naukową, na której wygłoszono sześć referatów, a której pokłosiem był zeszyt naukowy pt. „Muzyka Warmii i Mazur”.
Zgodnie z regulaminem podczas części konkursowej chóry wykonywać miały wyłącznie muzykę religijną a capella. Obowiązkowymi punktami programu konkursowego były: utwór Feliksa Nowowiejskiego, utwór muzyki dawnej i utwór współczesny. Organizatorzy otrzymali dwadzieścia jeden zgłoszeń, z czego do koncertów konkursowych zakwalifikowano dwanaście chórów. W konkursie brały udział dwa zespoły z Warmii i Mazur – Chór „Camerata” z Iławy oraz ProForma z Olsztyna, które „zdominowały festiwal”[1] i zdobyły dwie najważniejsze nagrody.
Programy koncertów konkursowych i towarzyszących okazały się bardzo różnorodne – „barczewski zjazd 12 chórów z całej Polski pokazał (...) ogromne repertuarowe bogactwo, zdolne zachwycić najwybredniejszych miłośników muzyki. W kościele Świętej Anny i w wielu innych miejscach na Warmii rozbrzmiewali w te weekendowe dni wielcy mistrzowie: Palestrina, Orlando di Lasso, Bach, Alessandro Scarlatti, Haydn, Bruckner, Zoltan Kodály, czy wreszcie wielki twórca dzisiejszych dni, Aarvo Pärt – naprawdę było czego posłuchać”[2].

Organizatorzy

Komitet organizacyjny:

Rada Artystyczna:

Prowadzenie koncertów – Liliana Połowianiuk

Program

6 czerwca

Koncert inauguracyjny festiwalu w kościele św. Anny w Barczewie Wykonawcy – Chór Bel Canto z Olsztyna

7 czerwca

  • I Sesja Naukowa nt. „Muzyka Warmii i Mazur” – Muzeum Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie
  • Koncerty towarzyszące:
    • Chór Kameralny „Canto” w Szkole Podstawowej w Barczewie
    • Chór Uczelniany WSIiZ z Rzeszowa w kościele św. Andrzeja Ap. w Barczewie
    • Rzemieślniczy Chór Męski „Pochodnia” w kościele św. Jakuba Apostoła i Michała Archanioła w Bartołtach Wielkich
    • Chór „Harmonia” w Domu Pomocy Społecznej w Barczewie
    • Kameralny Chóru Męskiego „Cantilena” i Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego w Katedrze św. Jakuba w Olsztynie
  • Przesłuchania konkursowe (w kościele św. Anny w Barczewie):

8 czerwca

  • Koncerty towarzyszące:
    • Chór Mieszany „Canta Nobiscum” w kościele św. Maksymiliana Kolbego w Łęgajnach
    • Chór „Laudate Dominum” w kościele św. Rocha w Ramsowie
    • Kameralny Zespół Muzyki Północno-Wschodniey i Popołudniowey „Pro Forma” w kościele św. Dyzmy w Zakładzie Karnym w Barczewie
    • Chór Kameralny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w Bazylice Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Gietrzwałdzie
    • Chór Nauczycieli miasta Lublina „Fermata” i Poznańscy Madrygaliści im. Wacława z Szamotuł w Bazylice Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Świętej Lipce
  • Przesłuchania konkursowe (w kościele św. Anny w Barczewie):\
    • Kameralny Chór Męski „Cantilena” (Wrocław)
    • Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego (Gdańsk)
    • Rzemieślniczy Chór Męski „Pochodnia” (Częstochowa)
    • Chór Uczelniany WZIiZ (Rzeszów)
    • Chór Kameralny „Canto” (Bielsk Podlaski)
    • Chór „Harmonia” (Żukowo)

Konkurs

Jury:

Laureaci:

  • Grand Prix – Chór „Camerata” z Iławy
  • Złoty Dyplom i I miejsce z wyróżnieniem – zespół ProForma z Olsztyna
  • Złoty Dyplom i I miejsce:
    • Kameralny Chór Męski „Cantilena” z Wrocławia
    • Chór Kameralny Kościoła Ewangelicko-Reformowanego z Warszawy
  • Srebrny Dyplom i II miejsce:
    • Chór Mieszany „Canta Nobiscum” z Wrocławia
    • Chór Kameralny „Canto” z Bielska Podlaskiego
    • Poznańscy Magrygaliści im. Wacława z Szamotuł
  • Brązowy Dyplom i III miejsce:
    • Chór „Laudate Dominum” z Milicza
    • Chór „Harmonia” z Żukowa
    • Rzemieślniczy Chór Męski „Pochodnia” z Częstochowy
    • Chór Nauczycielski miasta Lublina „Fermata”
  • Nagroda specjalna za najlepsze wykonanie kompozycji Feliksa Nowowiejskiego – Poznańscy Madrygaliści im. Wacława z Szamotuł
  • Nagroda specjalna za najlepszą technikę wokalną – Chór „Camerata” z Iławy
  • Nagroda specjalna „Dla najlepszego dyrygenta” – Marcin Wawruk

Bibliografia

  1. Połowianiuk, Jan: Duży festiwal w małym mieście : inicjatywa godna wsparcia / Jan Połowianiuk ; rozm. Tadeusz Szyłłejko // „Gazeta Wyborcza”. – 2002, nr 130, dod. „Olsztyn”, s. 4.
  2. (NOW-SW): Uczta śpiewaków : I Ogólnopolski Festiwal Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego / (NOW-SW). – Il. // „Tygodnik Warmiński”. – 2002, nr 23, s. 5.
  3. Szyłłejko, Tadeusz: Śpiewanie mistrzów : festiwal chórów zakończony / Tadeusz Szyłłejko // „Gazeta Wyborcza”. – 2002, nr 133, dod. „Olsztyn”, s. 5.
  4. (Now-SW): Zespoły dopisały : I Ogólnopolski Festiwal Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego / (Now-SW) // „Tygodnik Warmiński”. – 2002, nr 17, s. 7.
  5. (BN): Główna nagroda pojechała do Iławy : I Festiwal Muzyki Chóralnej im. F. Nowowiejskiego zakończony / (BN) // „Tygodnik Warmiński”. – 2002, nr 24, s. 12-13.
  6. Komitet organizacyjny I Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego. – Il. // „Tygodnik Warmiński”. – 2003, nr 2, s. 7.

Przypisy

  1. Cyt. za: Szyłłejko Tadeusz, "Śpiewanie mistrzów. Festiwal chórów zakończony", „Gazeta Wyborcza”, 2002, nr 133, dod. „Olsztyn”, s. 5.
  2. Tamże.

Zobacz też

  • Strona internetowa festiwalu
  • Muzyka Warmii i Mazur : I Ogólnopolski Festiwal Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego, Barczewo 7 czerwca 2002 r. : sesja naukowa / [red. nauk. Jan Połowianiuk ; współpr. Krystyna Lech, Danuta Łowkiel, Danuta Zielonka]. Z. 1. – Barczewo : Wydawnictwo Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego, 2002.