Olsztyński Informator Kulturalny: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja przejrzana] | [wersja przejrzana] |
Linia 3: | Linia 3: | ||
==OIK w latach 70.== | ==OIK w latach 70.== | ||
[[Image:Oik75.jpg|thumb|right|200px|Olsztyński Informator Kulturalny z 1975 r. <br>Źródło: Archiwum [[Andrzej Cieślak|Andrzeja Cieślaka]]]] | [[Image:Oik75.jpg|thumb|right|200px|Olsztyński Informator Kulturalny z 1975 r. <br>Źródło: Archiwum [[Andrzej Cieślak|Andrzeja Cieślaka]]]] | ||
+ | [[Image:OIK70.jpg|thumb|right|200px|Olsztyński Informator Kulturalny z lat 70. <br>Źródło: Archiwum [[Andrzej Cieślak|Andrzeja Cieślaka]]]] | ||
Potrzebę wydawania miesięcznego informatora kulturalnego dla miasta Olsztyna już na początku lat 70. dostrzegali aktywni działacze i pracownicy klubów, domów kultury, instytucji i stowarzyszeń kulturalnych. Urzeczywistnienia zamysłu podjęło się [[Towarzystwo Miłośników Olsztyna]] (TMO), kierowane przez bankowca [[Witold Jarosz|Witolda Jarosza]] oraz Wydział Kultury Urzędu Miejskiego w Olsztynie, którym kierował wówczas [[Remigiusz Dobkowski]]. Rozesłano do wszystkich ówczesnych zakładów pracy, instytucji, organizacji, szkół, a także autorytetów moralnych pomysł z opisem idei wraz z apelem o aktywne i finansowe wsparcie. Pierwsze numery OIK finansowano ze środków miasta. Z czasem pojawili się sponsorzy, którzy przejęli na siebie obowiązki pokrywania kosztów papieru, druku oraz symbolicznych honorariów autorskich w zamian za udostępnienie powierzchni reklamowych w każdym z kolejnych numerów. Stałymi sponsorami były przede wszystkim Olsztyńskie Zakłady Opon Samochodowych "Stomil", Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Handlu Wewnętrznego, Powszechna Spółdzielnia Spożywców "Społem". Przekazywały one na konto TMO stosowne środki, z których dokonywano opłat. | Potrzebę wydawania miesięcznego informatora kulturalnego dla miasta Olsztyna już na początku lat 70. dostrzegali aktywni działacze i pracownicy klubów, domów kultury, instytucji i stowarzyszeń kulturalnych. Urzeczywistnienia zamysłu podjęło się [[Towarzystwo Miłośników Olsztyna]] (TMO), kierowane przez bankowca [[Witold Jarosz|Witolda Jarosza]] oraz Wydział Kultury Urzędu Miejskiego w Olsztynie, którym kierował wówczas [[Remigiusz Dobkowski]]. Rozesłano do wszystkich ówczesnych zakładów pracy, instytucji, organizacji, szkół, a także autorytetów moralnych pomysł z opisem idei wraz z apelem o aktywne i finansowe wsparcie. Pierwsze numery OIK finansowano ze środków miasta. Z czasem pojawili się sponsorzy, którzy przejęli na siebie obowiązki pokrywania kosztów papieru, druku oraz symbolicznych honorariów autorskich w zamian za udostępnienie powierzchni reklamowych w każdym z kolejnych numerów. Stałymi sponsorami były przede wszystkim Olsztyńskie Zakłady Opon Samochodowych "Stomil", Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Handlu Wewnętrznego, Powszechna Spółdzielnia Spożywców "Społem". Przekazywały one na konto TMO stosowne środki, z których dokonywano opłat. | ||
W każdym kolejnym numerze zamieszczano bezpłatnie przede wszystkim zapowiedzi repertuarowe wszystkich kin, teatrów, orkiestr, muzeów, galerii wystaw, klubów, świetlic, domów kultury nadsyłane do redakcji lub pozyskiwane w drodze dziennikarskich penetracji. Ale w OIK- u publikowano także zdjęcia, wiersze, rysunki, ciekawostki, miniaturki prozatorskie lokalnych twórców, inicjowano publiczne akcje i konkursy ([[Dni Olsztyna]], Olsztyn miastem kwiatów i zieleni, konkursy literackie). | W każdym kolejnym numerze zamieszczano bezpłatnie przede wszystkim zapowiedzi repertuarowe wszystkich kin, teatrów, orkiestr, muzeów, galerii wystaw, klubów, świetlic, domów kultury nadsyłane do redakcji lub pozyskiwane w drodze dziennikarskich penetracji. Ale w OIK- u publikowano także zdjęcia, wiersze, rysunki, ciekawostki, miniaturki prozatorskie lokalnych twórców, inicjowano publiczne akcje i konkursy ([[Dni Olsztyna]], Olsztyn miastem kwiatów i zieleni, konkursy literackie). | ||
− | Miesięcznik w nakładzie 1000 egzemplarzy drukowany był w Olsztyńskich Zakładach Graficznych im. Seweryna Pieniężnego (OZGraf.), dystrybucją do sponsorów zajmowało się TMO, do mieszkańców i gości Olsztyna Informator docierał odpłatnie za pośrednictwem kiosków Przedsiębiorstwa Rozpowszechania Prasy i Książki "Ruch". | + | Miesięcznik w nakładzie 1000 egzemplarzy drukowany był w Olsztyńskich Zakładach Graficznych im. Seweryna Pieniężnego (OZGraf.), dystrybucją do sponsorów zajmowało się TMO, do mieszkańców i gości Olsztyna Informator docierał odpłatnie za pośrednictwem kiosków Przedsiębiorstwa Rozpowszechania Prasy i Książki "Ruch". Nad treścią stały nadzór miała cenzura dokonując ingerencji w razie potrzeby. |
− | Trzon redakcji zmieniał się na przestrzeni czasu. Stroną redakcyjną zajmowali się m. in.: [[Andrzej Cieślak]], [[Zofia Dudzińska]], [[Remigiusz Dobkowski]]. Grafikę opracowywał [[Henryk Cirut]], zdjęcia dostarczał [[Stanisław Szczyglewski]]. Redakcja techniczna spoczywała w rękach Józefa Patoły z drukarni OZGraf. | + | Trzon redakcji zmieniał się na przestrzeni czasu. Stroną redakcyjną zajmowali się m. in.: [[Andrzej Cieślak]] (był również redaktorem naczelnym czasopisma w latach 70.), [[Zofia Dudzińska]], [[Remigiusz Dobkowski]]. Grafikę opracowywał [[Henryk Cirut]], zdjęcia dostarczał [[Stanisław Szczyglewski]]. Redakcja techniczna spoczywała w rękach Romualda Rudzińskiego i Józefa Patoły z drukarni OZGraf. |
+ | |||
+ | Redakcja mieściła się w budynku przy ul. Partyzantów 87. Miesięcznik wydawano w rozmiarach 17,5 x 12 cm przy 54 stronach. Druk stron odbywał się zawsze w dwóch kolorach: teksty w czerni, a materiały graficzne co numer w innym kolorze. | ||
==OIK w latach 90.== | ==OIK w latach 90.== |
Wersja z 08:34, 5 lis 2014
Miesięcznik ukazujący się w latach dziewięćdziesiątych - od maja 1992 r. Nawiązywał do miesięcznika o tej samej nazwie wydawanego w Olsztynie w latach 70.
Spis treści
OIK w latach 70.
Potrzebę wydawania miesięcznego informatora kulturalnego dla miasta Olsztyna już na początku lat 70. dostrzegali aktywni działacze i pracownicy klubów, domów kultury, instytucji i stowarzyszeń kulturalnych. Urzeczywistnienia zamysłu podjęło się Towarzystwo Miłośników Olsztyna (TMO), kierowane przez bankowca Witolda Jarosza oraz Wydział Kultury Urzędu Miejskiego w Olsztynie, którym kierował wówczas Remigiusz Dobkowski. Rozesłano do wszystkich ówczesnych zakładów pracy, instytucji, organizacji, szkół, a także autorytetów moralnych pomysł z opisem idei wraz z apelem o aktywne i finansowe wsparcie. Pierwsze numery OIK finansowano ze środków miasta. Z czasem pojawili się sponsorzy, którzy przejęli na siebie obowiązki pokrywania kosztów papieru, druku oraz symbolicznych honorariów autorskich w zamian za udostępnienie powierzchni reklamowych w każdym z kolejnych numerów. Stałymi sponsorami były przede wszystkim Olsztyńskie Zakłady Opon Samochodowych "Stomil", Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Handlu Wewnętrznego, Powszechna Spółdzielnia Spożywców "Społem". Przekazywały one na konto TMO stosowne środki, z których dokonywano opłat.
W każdym kolejnym numerze zamieszczano bezpłatnie przede wszystkim zapowiedzi repertuarowe wszystkich kin, teatrów, orkiestr, muzeów, galerii wystaw, klubów, świetlic, domów kultury nadsyłane do redakcji lub pozyskiwane w drodze dziennikarskich penetracji. Ale w OIK- u publikowano także zdjęcia, wiersze, rysunki, ciekawostki, miniaturki prozatorskie lokalnych twórców, inicjowano publiczne akcje i konkursy (Dni Olsztyna, Olsztyn miastem kwiatów i zieleni, konkursy literackie).
Miesięcznik w nakładzie 1000 egzemplarzy drukowany był w Olsztyńskich Zakładach Graficznych im. Seweryna Pieniężnego (OZGraf.), dystrybucją do sponsorów zajmowało się TMO, do mieszkańców i gości Olsztyna Informator docierał odpłatnie za pośrednictwem kiosków Przedsiębiorstwa Rozpowszechania Prasy i Książki "Ruch". Nad treścią stały nadzór miała cenzura dokonując ingerencji w razie potrzeby.
Trzon redakcji zmieniał się na przestrzeni czasu. Stroną redakcyjną zajmowali się m. in.: Andrzej Cieślak (był również redaktorem naczelnym czasopisma w latach 70.), Zofia Dudzińska, Remigiusz Dobkowski. Grafikę opracowywał Henryk Cirut, zdjęcia dostarczał Stanisław Szczyglewski. Redakcja techniczna spoczywała w rękach Romualda Rudzińskiego i Józefa Patoły z drukarni OZGraf.
Redakcja mieściła się w budynku przy ul. Partyzantów 87. Miesięcznik wydawano w rozmiarach 17,5 x 12 cm przy 54 stronach. Druk stron odbywał się zawsze w dwóch kolorach: teksty w czerni, a materiały graficzne co numer w innym kolorze.
OIK w latach 90.
OIK trafiał do osób zainteresowanych problematyką kulturalną. Był rozprowadzany przez placówki kultury, indywidualną sprzedaż i prenumeratę kolportowany przez sieć kiosków i dużych sklepów spożywczych, otrzymywały go wszystkie instytucje będące współwydawcami, urzędy gmin województwa olsztyńskiego, gminne i miejskie ośrodki kultury, wydziały kultury urzędów wojewódzkich w Polsce, Ministerstwo Kultury i Sztuki, Ośrodek Badań Poznawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Biblioteka Raczyńskich, Biblioteka Narodowa, Biblioteka Polskiej Akademii Nauk. OIK był także umieszczony w "Katalogu Prasy Polskiej", "Katalogu Mediów w Polsce" i "Katalogu czasopism społeczno-kulturalnych" wydawanym przez Fundację im. S. Batorego. Bezpłatne egzemplarze otrzymywała Biblioteka Publiczna oraz wszystkie biblioteki miejskie. Od marca 1996 r. Olsztyński Informator Kulturalny był dostępny w sieci Internet.
OIK nie tylko informował o wydarzeniach kulturalnych, promował olsztyńskie instytucje kultury, ale również promował same miasto Olsztyn będąc ówcześnie jego kulturalną wizytówką, również za granicą - redakcja otrzymywała częste listy elektroniczne z USA, Litwy i Niemiec.
OIK był jednym z pierwszych tego typu wydawnictw regionalnych w Polsce. Szybko stał się wzorem dla innych, do redakcji trafiały często informatory kulturalne z innych miast o bardzo zbliżonym formacie i tematyce, zawartości merytorycznej, a nawet szacie graficznej.
Wydawca
Współwydawcy
- Olsztyński Teatr Lalek
- Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie
- Regionalny Ośrodek Kultury w Olsztynie
- Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie
- Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Olsztynie
- Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie
- Muzeum Budownictwa Ludowego Park Etnograficzny w Olsztynku
- Centrum Polsko-Francuskie Côtes d’Armor – Warmia i Mazury
- Biuro Wystaw Artystycznych w Olsztynie
Redaktorzy naczelni
Nagrody
- 1994 - XXVII Ogólnopolski Konkurs "Bliżej Teatru" Teatr 94' - nagroda za wspieranie i popularyzację inicjatyw kulturalnych - przyznana redaktor naczelnej Ewie Labes-Kunickiej
Bibliografia
1. Archiwum Centrum Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych, Dokumentacja dyrektora 1997, poz. 10/143.
2. Informacje nadesłane przez Andrzeja Cieślaka.